[Edellinen osa]
[Seuraava osa]
[Ohita hahmokuvaukset]
Elanor: Salohaltia Argothin
metsästä. Toimi ennen vartijana ja tiedustelijana. Tykkää kulkea
omia polkujaan, ja pysyykin näillä poluilla aika hyvin.
Wainamrun: Hiljainen ja
vähän jurottava Noldoparantaja. Oli melko allapäin haaksirikon
jälkeen, mutta lähti silti seuraamaan toisia
eikä jäänyt omiin oloihinsa. Pikkuhiljaa mieli on piristynyt, kun
tekemistä on riittänyt - lähinnä tosin Bogon apumiehenä olemista.
Malantur: Lyhyt suurihminen, joka on oudon vaaleakarvainen.
Kulkee erittäin väljissä vaatteissa vaellussauva kädessä. On
luonnossa
kuin kotonaan. Villi ja suuri pikkukissa tuntuu seurailevan joka
paikkaan.
Muuttuu tiikeriksi aina silloin tällöin, välillä jopa omasta
tahdostaan
ja oman mielensä säilyttäen.
Anna Tercenya: Noldotiedustelija, joka myös pärjää luonnon
helmassa. Pitkällä jousella kaatuvat niin suuri riista (peikot) kuin
pienriistakin (örkit), ja miekalla voi vielä varmuuden vuoksi
viimeistellä
tuloksen. Leppoisa ja hyväntahtoinen. Liipasinsormi on herkässä etenkin
pahoja olentoja kohtaan.
Páin Rautakoura: Erittäin voimakkaan
näköinen ja oloinen kääpiö, jolla on mukana käsikirveitä ja muita aseita.
Kääpiöksi liikkuu erittäin nopeasti ja liukkaasti. Rinkasta löytyy
kaikkea
mahdollisesta alushousuista lapioon. Hieman juro ja itsepäinen, mutta
erittäin hyvä apu ryhmälle hommaan kuin hommaan.
Boggo: Pääkaupungin karvajalka. Palveli Dúnadanaatelisen hovissa
monia vuosia viettäen yltäkylläistä elämää, pääasiassa kokkina. Samalla
sai omankin vatsan täyteen aina kun siltä tuntui. Kirkkaat värit ovat
mieleen, ja paita on kirkkaan keltainen ja housut kirkkaan vihreät. Bogon
Ensimmäinen Valtakunta kaatui nopeammin kuin se nousi, mutta Kukkulat
sentään jäi jäljelle. Ainakin Bogon mielestä.
Maranwë: Nahkamaskiin ja -vaatteisiin
verhoutuva hiljainen pitkä haltia, jolla on pitkä kynac selässä
(huotrassa, ei pystyssä). Nahkuri ammatiltaan, ja on kuulemma tehnyt itse
vaatteensa. Ei näytä kasvojaan koskaan kenellekään, paitsi kultakolikon
kaivoon heitettyään uskalsi ottaa maskinkin pois ja muutti nimensä
Ulundosta Maranwëksi. Osaa rakennella taloja ja kaikkea muutakin.
Sigurd: Onnekas kaupunkilainen, joka
pääsi ruttoa pakoon. Viettänyt lähes koko elämänsä opiskellen. Viimeisin
opinahjo olikin pääkaupungin yliopisto. Onpa mukana jopa tikari ja pieni
kilpi! Tuntuu tietävän kaikesta jotain, ainakin teoreettisesti. Käytäntö
sitten onkin eri asia... Onneksi muut hoitavat yleensä käytännön.
Görin Vihreä (NPC): Kalju kääpiö,
jolla on erittäin takkuinen ja sekaisin oleva vihreä parta. Kukaan ei
tiedä, onko partaan joskus pudonnut ruoantähteitä, jotka ovat
alkaneet kehittää omaa älyä, vai onko parta vain värjätty.
Laivamatkan ajan kääpiön kasvotkin olivat vihreät. Ja nimikin lausutaan
'Gorin'. Pisteet o:n päällä ovat erokepisteitä. Osaa puhella eläinten ja
kasvien kanssa, ja tykkääkin tehdä niin. Kukaan ei ymmärrä miksi.
Matkaan lähdettiin toiveikkain mielin, vaikka mukava mökkielämä jäikin
taakse. Ensimmäisenä päivänä ei joenvartta kävellen päästy kovinkaan
pitkälle, mutta jo toisena maisemat vaihtuivat. Joen molemmin puolin
avautui vaaramaisema ja edessä näkyi järvi. Järven takana oli
sekametsää, jonka keskellä kiemurteli joki laskien järveen. Samaisesta
paikasta nähtiin joen toisella puolella kahden rakennuksen rauniot.
Rakennukset olivat vielä enemmän tai vähemmän pystyssä, vaikka olivatkin
tehty puusta. Tämä viittaisi siihen, että saarella oli aivan lähiaikoina
ollut asutusta, vaikka kaikki muut merkit siitä olivatkin hävinneet.
Rakennuksia tutkimaan lähetetty loittoryhmä koostuin Elanorista ja
Görinistä, jotka eivät vaivautuneet tekemään mitään lauttaa tai
vastaavaa. Miksi olisi pitänyt, kun veden päälläkin pystyi kävelemään
vallan mainiosti?
Toinen rakennuksista, joka näytti joskus olleen talli, oli
melkein romahtanut, mutta päärakennus oli vielä korjattavassa kunnossa.
Siitä puuttui ainoastaan katto ja sisään päässyt vesi oli tuhonnut
kaiken irtaimiston. Seinät olivat suhteellisen hyvässä kunnossa, joten
aikaa talon hylkäämisestä ei voinut olla kuin kymmeniä vuosia. Pihalla
olevassa kyltissä luki yleiskielellä "Perunateatteri", tämä ilmeisesti
oli ollut talon nimi. Sisältä talo näytti tavalliselta kapakalta.
Keittiöstä parivaljakko löysi maton riekaleiden alta luukun, joka johti
pieneen maakellariin talon alla. Mitään kiinnostavampaa talossa ei
ollut, joten matkaa kohti vuoria jatkettiin. Toisen matkapäivän
kääntyessä illaksi ei järven rantaa vielä saavutettu, ja sää muuttui
sateiseksi ja alkoi ukkostaa. Nuotiota ei yrityksistä huolimatta saatu
syttymään niillä harvoilla karahkoilla, joita lähes puuttomasta
maastosta löytyi joten yöstä tuli kylmä. Boggo unelmoi lämpimästä
takkatulesta kotoisessa kolossa.
Keskellä yötä vartiossa olevat haltiat näkivät jonkin todella suuren
lentävän suoraan leiriä kohti. Salamointi lisääntyi suuren olennon
lähestyessä hurjalla nopeudella. Porukka valmistautui ottamaan tulijan
vastaan aseet kädessä. Lohikäärme, jollaiseksi suurin osa sen helposti
tunnisti, laskeutui viidentoista metrin päähän ja jäi siihen katselemaan.
Käärme oli väritykseltään musta-kultainen ja suurin piirtein 12,75 metriä
pitkä ja siipien kärkiväli oli 20,5 metriä (tietysti he saivat tarkat
mitat silmämäärällä mitattuna salamoiden välähdellessä keskellä
pimeintä yötä. Kaikkihan siihen pystyvät. -GM huom). Lohikäärme katseli
punaisilla silmillään sekalaista seurakuntaa mulkoillen välillä
vähän jokaista, ja jollain nimeltämainitsemattomalla salohaltialla oli ns.
"paskat housussa". Tämä tosin ilmeni vain suusta valuvasta kuolasta.
Pitkän hiljaisuuden jälkeen lohikäärme tervehti sanoen: "Hyvää yötä".
Tervehdykseen vastattiin varovaisesti ja lohikäärme saikin hoitaa
suurimmaksi osaksi puhumispuolen, mikä sopikin sille vallan mainiosti,
sillä eihän tällä sekalaisella seurakunnalla voinut olla mitään tärkeää
sanottavaa.
"Täällä ei olekaan näkynyt teidän rotuisianne moneen sataan vuoteen.
Olen katsellut teitä jo vähän aikaa ja odottelin vain sopivaa
lentosäätä, sillä haluan teidän suorittavan erään tehtävän. Ja koska
teillä ei ole mitään tärkeämpää tekemistä niin varmasti suostutte
tekemään sen." -Eihän meillä. "Teidän täytyy käydä hakemassa muna erään
lohikäärmeen luolasta. Luolaan on olemassa pieni sivuovi, josta mahtuu
teidänlaiset pienet olennot sisälle. Minä harhautan toista lohikäärmettä
sillä välin kun te otatte munan ja tuotte sen ulos. Sen jälkeen teidän
kannattaa piiloutua, vaikka tulikäärme todennäköisesti lähtee minun
perään. Palkkioksi saatte kaiken mitä ennätätte mukaanne luolasta
kahmia, aikaa teillä tosin ei ole kovin paljoa. Tämän toisen
lohikäärmeen luola sijaitsee palaneen metsän takana olevalla metsän
ympäröimällä vuorella. Täältä vuorelle on matkaa 75 virstaa
lohikäärmeentietä. Varmasti suostutte tähän tehtävään." - Kyllähän me.
Kun kävi ilmi, ettei lohikäärme aikonutkaan nauttia myöhäisiltapalaa
päästiin siltä kyselemään kaikenlaisia tarkennuksia uuteen tehtävään ja
vähän kaikkeen muuhunkin liittyen. Nimekseen käärme ilmoitti
Wyrlanndrimassrim, mutta häntä voitaisiin kutsua Wyriksi. Ilmoittipa hän
kysyttäessä olevansa valolohikäärme ja asustavansa saaren pohjoisosissa.
Toisen lohikäärmeen vuori oli vanha sammunut tulivuori ja pieni
sivukäytävä kääpiötyötä. Muna olisi määrä viedä tulilohikäärmeeltä, jonka
Wyr harmitellen tunnusti olevan häntä voimakkaampi ja sen vuoksi hän ei
voisi pidätellä sitä kovin pitkään. Harhautuksen olisi määrä olla
taisteluhaaste ja Wyr todennäköisesti kärsisi jonkinasteisen tappion
taistelussa, joten epäonnistuminen munan hakemisessa ei tullut
kysymykseen. Saaren historiasta kysyttäessä Wyr tiesi kertoa vähän aikaa
sitten olleen sodan, johon hänetkin oli pakotettu osallistumaan. Häntä oli
komentanut joku surkea ihminen maailman viheliäisimmän esineen -
lohikäärmeenhallintasormuksen - avulla, koska surkea ihminen ei olisi itse
saanut mitään aikaiseksi. Hän puolestaan oli levittänyt suurta tuhoa
vihollisrivistöihin. Sodan aikana vuoriston keskiosat olivat muuttuneet
tasangoksi. Vuoriston Wyr tunsikin hyvin ja tunnisti Aamuhämärän laakson
kun se hänelle kuvailtiin. Se löytyisi ympyrävuorten itälaidalta
keskustasangon reunalta. Valokäärmeen laaja tuntemus ulottui myös
yksisarvisiin joista hän tiesi kertoa, että ne maistuvat hyvältä.
(Tämänhän porukka tosin jo tiesi.) Perään hän harmitteli ettei porukalla
ollut mitään syötävää mukana. Ennen ihmiset ja haltiat olivat kutsuneet
eläimiä lähettyville lohikäärmeitä kohdatessaan ja siten välttyneet itse
välipalana olemiselta. "Vallan mukava tapa, sillä ihmiset muutenkin ovat
hieman hintelän oloisia, eikä niistä tule maha täyteen." Wyr totesi.
Seuraavaksi tapaamispaikaksi sovittiin metsänreuna vuoren lähellä, jossa
ryhmän pitäisi odotella lohikäärmettä.
Aamulla sää oli jo kirkastunut huomattavasti ja paluumatka aloitettiin
raikkaassa ilmassa. Leveän joen yli nimittäin ei päässyt ilman lauttaa
ja sen tekeminen kestäisi sunnilleen yhtä pitkään kuin käveleminen
takaisin talolle. Päivä taaperrettiinkin eteenpäin, yö nukuttiin
välissä, ja toisen matkapäivän jälkeen yöllä tavattiin valkoinen
yksisarvinen Peldeluinën liepeiltä metsästä, mutta lohikäärmeistä hän ei
tiennyt juurikaan mitään. Hän vain pystyi vahvistamaan, että
valolohikäärmeet taistelivat heidän puolellaan sodan aikana. Joki
ylitettiin ja matkaa jatkettiin tasangon poikki parin päivän ajan.
Ensimmäisen nyppylän näkyessä metsän reunan yli
piirsi Sigurd karttaan sille paikalle ison tulivuoren. Myöhemmin hänen
suureksi harmiksi vuori osoittautui enemmänkin kukkulaksi, jolla ei voisi
kuvitella olevan mitään yhteistä tulivuorten kanssa. Metsän reunassa
aloitettiin piilopaikan valmistelut, joita jatkettiin seuraavanakin
päivänä. Päivän aikana sää muuttui sateiseksi ja ukkonenkin alkoi
jyrähdellä, mikä viittasi siihen, että yöksi olisi tulossa "erinomainen
lentokeli" ja lohikäärme nähtäisiin uudelleen. Yöllä käärme
kohdattiinkin ja uudet treffit sovittiin vuoren juurelle seuraavan
päivän iltana, sillä vuorelle oli vielä päivän matka metsän läpi.
Illalla Wyr näytti ryhmän haltioille oven paikan, joka oli vain riimu
tai symboli tasaisessa kallioseinämässä. Sovittiin, että seuraavana
aamuna ryhmä menisi ovesta sisään ja Wyr odottaisi kaksi tuntia oven
avaamisesta ennen kuin esittäisi haasteensa tulilohikäärmeelle. Ryhmä
olisi siihen mennessä varmasti pystynyt purkamaan kaikki ansat ja
päässyt hyviin asemiin munan nappaamista ajatellen.
Vuoreen johtavan oven avaaminen ei ollutkaan niin helppo juttu. Kukaan
ei halunnut mennä koskemaan kallioon jossa oli maaginen symboli, eikä
kalliossa ollut tietenkään minkäänlaisia saumoja tai rakoja oven
merkiksi, kääpiötyötä kun oli. Viimein Wainamrun meni tutkimaan
millaista taikuutta ovessa olevaan riimuun on käytetty ja juuri ennen
kuin oli koskemassa sitä veti hän kätensä pois. Ovessa oli jotain
tulipalloon liittyvää, eikä oven koskeminen varmaankaan ollut hyvä idea.
Páin sai luvan heittää kivellä ovessa olevaa riimua muiden seuratessa
hieman kauempaa. Kiven kolahtaessa kallioon läjähti siinä tulipallo.
Toisella kivellä ei enää tapahtunut mitään eikä riimu ollut enää
maaginen, joten se oli ilmeisesti kertakäyttöinen tai latautui uudelleen
tuntemattoman ajan kuluttua. Ovi aukesi kallioseinämää työntämällä hyvin
hiljaisesti.
Oven takana käytävä vietti hieman alaspäin ja kaarsi
vasemmalle. Jonkin matkan jälkeen seinissä molemmin puolin käytävää
huomattiin uusia riimuja. Hetken ihmettelyn jälkeen Páin sai taas toimia
miinariimunpolkijana lopun porukan seuratessa parinkymmenen metrin
päästä mitä urhealle kääpiölle mahtaisi tapahtua. Páin heitti kiven
riimujen välistä, jolloin yhdestä symbolista iski salama käytävän poikki
kohti toista riimua, ja katosi hetkeksi siihen. Vaan pian tämän jälkeen
kahdesta muusta lähti vihainen valonleiskahdus käytän
suuntaisesti molempiin suuntiin. Kääpiön partakarvat vain hieman
kärähtivät salaman mennessä hiuksenhienosti Páinin ohi. Salama ei osunut
seuraavaankaan henkilöön, vaan vasta Malantur oli kyllin epäonninen
olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Onneksi tilanteesta selvittiin
pienellä sähköiskulla selkärangan ja kaulan liittymäkohtaan, tai niin
Malantur ainakin väitti. Matkaa jatkettiin syvemmälle ja seuraavan riimun
kohdalla oltiin varovaisempia. Tällä kertaa kivien heittelyn seurauksena
ei tapahtunut mitään ja pienen ihmettelyn jälkeen Wainamrun päätti mennä
tutkimaan riimua lähemmin. Kun hän oli päässyt riimun lähelle ja aikoi
tutkia sitä ilmestyi käytävään sumua (Vesihöyryä.. -GM. Huom.).
Niin kuin tällaisissa tilanteissa järkevää onkin suoritettiin taktinen
perääntyminen niin nopeasti kuin mahdollista. Sumu ei levinnyt kovin
isolle alueelle ja häipyi pian, joten matkaa päästiin jatkamaan.
Seuraavan riimun kohdalla noudatettiin tutuksi tulleita
varotoimenpiteitä ja saatiin aikaiseksi jäätävä aalto (Jääpalloriimu..
-GM Huom.). Sitten tulikin taas hankalampi riimu vastaan, koska se ei
lauennut kiviä heittelemällä. Wainamrun lähti taas urhoollisena tutkimaan,
miten riimu saataisiin "purettua". Hetken tuumaamisen ja riimun lähellä
seisoskelun jälkeen se onnistuikin, mutta tällä kertaa karkuun pääseminen
tuotti ongelmia. Hän oli niin syventynyt tutkimaan riimua, ettei
ennättänyt esiin ilmaantuvan usvan (Death Cloud.. -GM Huom.) alta
pois. Usva olikin vähällä tainnuttaa Wainamrunin kokonaan ja luultavasti
olisikin tainnuttanut jos olisi levinnyt laajemmalle alueelle.
Pian päästiinkin taas uuden riimun kohdalle. Páin päätti olla
rohkea ja mennä tutkimaan tilannetta. Riimu oli ovessa käytävän päässä
olevassa pienessä huoneessa, eikä ollut lauennut kivien heittelyllä.
Páinin ympärille sidottiin naru, että hänet voitaisiin vetää myös
tajuttomana turvaan jos tarvetta ilmenisi. Tälläkin kertaa riimu pääsi
yllättämään: Páinin kävellessä riimun viereen mitään ei tapahtunut. Vasta
kun hän kosketti riimua mahdollisimman pitkällä kepillä alkoi tapahtua.
Maasta eri puolilta huonetta kuoriutui kolme humanoidin muotoista suurta
kiviolentoa, jotka osoittivat ei-toivottua kiinnostuta Páinia kohtaan.
Taistelun tuoksinassa Páinin nenä murtui, mutta muuten olennot
muuttuivat takaisin maaksi yksi kerrallaan ilman suurempia ongelmia.
Seuraava ongelma oli lukossa oleva ovi. Boggo jälleen kerran osoitti
yleisavainnippunsa käyttökelpoisuuden avaamalla lukon ja matkaa päästiin
jatkamaan. Lyhyen käytävänpätkän jälkeen näkyi edessä suuri kammio
mittaamattomine rikkauksineen, joten tulilohikäärmeen luola oli viimein
löytynyt. Onneksi lohikäärme oli nukkumassa eikä näyttänyt heränneen
ensimmäisten kurkistaessa suureen saliin. Kiireesti palattiin takaisin
oven taakse turvaan odottamaan sovitun määräajan umpeutumista ja
unelmoimaan hyvin lähellä olevasta todella suuresta aarteesta jota kohta
päästäisiin penkomaan. Suunnitelma oli seuraavanlainen: Páinin
tehtäväksi jäi ottaa muna mukaan muiden keskittyessä tavaran
hamstraamiseen.
Wyrlanndrimassrim karjui haastettaan Kuparinpunaisen luolan suuaukolla.
Hän pysytteli lähes paikallaan synnyttäen pieniä pyörremyrskyjä siipiensä
alle. Wyrlanndrimassrim tiesi, että Kuparinpunainen tulisi varmasti
ottamaan haasteen vastaan. Hän tiesi senkin, ettei todellakaan pärjäisi
Kuparinpunaiselle, mutta parhaansa hän tekisi. Kunpa ne mitättömyydet
onnistuisivat munanryöstössä. Wyrlanndrimassrim mietti nopeasti, mitä hän
tekisi, mikäli mitättömyydet epäonnistuisivat. Kun ajatus miellyttävästä -
niin raa'asta kuin kärvennetystä - lihasta pyöri hänen mielessään, hän
havahtui luolasta kuuluvaan karjahdukseen.
Määräajan umpeutuminen tajuttiin, kun vuoren ulkopuolelta alkoi kuulua
kovaa ärjyntää, joka kantautui huoneeseen kiinni olevan ovenkin läpi
yllättävän selkeästi. Vastaus puolestaan tärisytti seiniä ja sai pieniä
kiviä putoamaan katosta. Lohikäärmeen raahauduttua ulos luolastaan ovi
avattiin ja rynnättiin aarteen kimppuun. Páin kahlasi ylös kullan ja
hopean värittämää rinnettä munien luo ja sulloi yhden säkkiin muiden
kahmiessa aarteita kasan reunasta. Vasta aarteen vieressä pystyi
ymmärtämään sen todellisen valtavuuden. Kasa oli useita metrejä korkea ja
halkaisijaltaan kymmeniä metrejä ja sen päällä oli useita isoja munia.
Kasasta löytyi aivan kaikkea mitä ihmiset, haltiat ja kääpiöt ovat ikinä
tehneet.
Wyrlanndrimassrim lensi hieman kauemmas suuaukolta ja otti samalla
korkeutta voidakseen syöksyä Kuparinpunaisen kimppuun. Valokäärmeen vahva
>ase tulikäärmeen raskaampaa panssaria vastaan olisivat pitkät ja
voimakkaat sarvet, sekä voimakasta salamaa muistuttava hengitys. Lisäksi
Wyrlanndrimassrim olisi hieman nopeampi kuin Kuparinpunainen, mutta
vastaavasti muilta fyysisilta ominaisuuksiltaan heikompi ja kooltaan
huomattavasti pienempi. Juuri kun Wyrlanndrimassrim oli päässyt
hyökkäyskorkeuteen, Kuparinpunainen syöksyi ulos luolastaan kuin äkäinen
punertava nuoli. Samalla Wyrlanndrimassrim henkäisi. Salama osui keskelle
Kuparinpunaisen suurta selkää, ja osumaa seurausi kova karjahdus. Heti
henkäisyn perään Wyrlanndrimassrim lähti syöksymään kohti vastustajaa
toivoen väistävänsä polttavan tulipallon, joka epäilemättä oli tulossa
häntä kohti. Syöksyessään hän näki, että Kuparinpunaisen selästä tihkutti
tummaa nestettä.
Kuparinpunainen ei pahemmin ollut moksiskaan salamasta, ja sinkosikin
äärimmäisen polttavaa tulta kohti röyhkeää tunkeilijaa. Tuli osui, mutta
ei tehnyt mitään näkyvää jälkeä. Niinpä hän valmistautui ottamaan iskun
vastaan parhaammalla asellaan, jalkojensa mahtavilla kynsillä.
Lohikäärmeet osuivat toisiinsa kun lensivät ohi. Kauniisiin symmetrisiin
suomukuviointeihin ilmestyi verta vuotavia pitkiä viiltoja. Taistelun
juoni oli molemmille kerralla selvä: Kuparinpunainen ottaisi
Wyrlanndrimassrimin syöksyt vastaan ja yrittäisi raadella valokäärmettä
mahdollisimman pahasti. Valokäärme taas yrittäisi lävistää tulikäärmeen
paksun suomuston pitkillä sarvillaan.
Aina välillä molemmat henkäisivät tappavia vasamia toisiaan kohti.
Wyrlanndrimassrim osui lähes joka kerta; Kuparinpunainen harvemmin.
Toisaalta Kuparinpunainen sai aikaan paljon enemmän vahinkoa
lohikäärmeiden kohdatessa. Parin minuutin jälkeen molemmat lohikäärmeet
olivat pahasti haavoittuneita. Kuparinpunainen ei voinut olla
ihmettelemättä, mikä hulluus ajoi heikomman valokäärmeen hyökkäämään hänen
kimppuunsa. Hän ei kuitenkaan pystynyt miettimään asiaa syvällisesti,
koska hänen piti kuitenkin puolustaa itseään. Voitto ei tulisi tekemättä
mitään.
Noin neljän minuutin jälkeen ensimmäisestä salamasta Wyrlanndrimassrim
tajusi, että hänen täytyisi perääntyä, kun vielä siihen kykeni. Valokäärme
oli haavoittunut ainakin yhdeksästä eri kohdasta; tulikäärme vain viidestä
tai kuudesta. Valokäärmeen siivet olivat repaleisina, mutta silti
Wyrlanndrimassrim luotti lentonopeuteensa. Hänen oli pakko. Hän vain
toivoi, että oli pystynyt vahingoittamaan Kuparinpunaista tarpeeksi
pahoin, ettei tämä ryhtyisi välittömään takaa-ajoon. Näin hän saisi hieman
etumatkaa. Pettymystä ja kostoa karjuen Wyrlanndrimassrim syöksyi pakoon.
Kuparinpunainen ei lähtenyt perään, vaan vetäytyi lähes heti takaisin
luolaansa.
Valitettavasti aikaa ei ollut kovin paljoa ja jokainen sai mukaansa vain
muutamia valitsemiaan esineitä ja pari kourallista kolikoita (joita kukaan
ei ihmeemmin hamstrannut, koska rahan arvo oli haaksirikon yhteydessä
kärsinyt pienen inflaation). Pian juostiinkin kapeaa käytävää ulospäin ja
toivottiin, ettei riimut ole nopeasti latautuvia. Ryhmän rynnätessä ulos
oli lohikäärmeiden taistelu jo loppunut ja vain Wyr näkyi taivaalla.
Wyrlanndrimassrim toivoi erittäin kovasti, etteivät
idiootit olleet jääneet kaivamaan Kuparinpunaisen rakkaimpia aarteita
taskuihinsa, vaan että he olisivat jo ulkona luolasta. Wyrlanndrimassrimin
toive toteutui. Mielessään hän jo onnitteli aluksi mitättömältä
vaikuttanutta pikkuväkeä, mutta saadessaan Kuparinpunaisen syntymättömän
poikasen kynsiinsä hän tunsi syvää kiitollisuutta pikkuisia kohtaan. He
olivat ansainneet henkensä.
Munan nähdessään hän syöksyi alas sen luo välittämättä useista vuotavista
haavoistaan ja pahoista palovammoistaan. Samaan aikaan vuoren uumenista
kuului voimakas karjahdus enteillen tulilohikäärmeen pikaista palaamista
taivaalle. Metsän laitaan oli muutamia satoja metrejä eikä ketään
kiinnostanut olla näkyvillä lohikäärmeen ilmaantuessa vuoren takaa, joten ainoaksi pakopaikaksi ryhmälle jäi luolaan johtava käytävä. Siellä
odotettiinkin kunnes tulikäärme oli kadonnut Wyrin perässä taivaanrantaan
ja siirryttiin pikaisesti ennakkoon valmisteltuun piilopaikkaan metsän
reunaan. Vasta siellä uskallettiin tutkia lähemmin mukaan otettuja
esineitä ja levätä yön yli. Yön aikana tulilohikäärme lensi takaisin
luolaansa ilman kantamuksia, joten Wyr oli onnistunut juonessaan ja sai
pidettyä munan itsellään.
Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen T. Kotiranta.
Lohikäärmetaistelun kirjoitti kuittaa.
[Edellinen osa]
[Seuraava osa]