[Edellinen osa] [Seuraava osa][Ohita
hahmokuvaukset]
Elanor: Salohaltia Argothin metsästä.
Toimi ennen vartijana ja tiedustelijana. Tykkää kulkea omia polkujaan, ja
pysyykin näillä poluilla aika hyvin.
Wainamrun: Hiljainen ja vähän
jurottava Noldoparantaja. Oli
melko allapäin haaksirikon jälkeen, mutta lähti silti seuraamaan toisia
eikä jäänyt omiin oloihinsa. Pikkuhiljaa mieli on piristynyt, kun
tekemistä on riittänyt - lähinnä tosin Bogon apumiehenä olemista.
Malantur: Lyhyt suurihminen, joka on oudon vaaleakarvainen.
Kulkee erittäin väljissä vaatteissa vaellussauva kädessä. On luonnossa
kuin kotonaan. Villi ja suuri pikkukissa tuntuu seurailevan joka paikkaan.
Muuttuu tiikeriksi aina silloin tällöin, välillä jopa omasta tahdostaan
ja oman mielensä säilyttäen.
Anna Tercenya: Noldotiedustelija, joka myös pärjää luonnon
helmassa. Pitkällä jousella kaatuvat niin suuri riista (peikot) kuin
pienriistakin (örkit), ja miekalla voi vielä varmuuden vuoksi viimeistellä
tuloksen. Leppoisa ja hyväntahtoinen. Liipasinsormi on herkässä etenkin
pahoja olentoja kohtaan.
Páin Rautakoura: Erittäin voimakkaan
näköinen ja oloinen kääpiö, jolla on mukana käsikirveitä ja muita aseita.
Kääpiöksi liikkuu erittäin nopeasti ja liukkaasti. Rinkasta löytyy kaikkea
mahdollisesta alushousuista lapioon. Hieman juro ja itsepäinen, mutta
erittäin hyvä apu ryhmälle hommaan kuin hommaan. Ei oikein tykkää siitä
että toiset komentelee.
Boggo: Pääkaupungin karvajalka. Palveli Dúnadanaatelisen hovissa
monia vuosia viettäen yltäkylläistä elämää, pääasiassa kokkina. Samalla
sai omankin vatsan täyteen aina kun siltä tuntui. Kirkkaat värit ovat
mieleen, ja paita on kirkkaan keltainen ja housut kirkkaan vihreät. Bogon
Ensimmäinen Valtakunta kaatui nopeammin kuin se nousi, mutta Kukkulat
sentään jäi jäljelle. Ainakin Bogon mielestä.
Maranwë: Nahkamaskiin ja -vaatteisiin
verhoutuva hiljainen pitkä haltia, jolla on pitkä kynac selässä
(huotrassa, ei pystyssä). Nahkuri ammatiltaan, ja on kuulemma tehnyt itse
vaatteensa. Ei näytä kasvojaan koskaan kenellekään, paitsi kultakolikon
kaivoon heitettyään uskalsi ottaa maskinkin pois ja muutti nimensä
Ulundosta Maranwëksi. Osaa rakennella taloja ja kaikkea muutakin.
Sigurd: Onnekas kaupunkilainen, joka
pääsi ruttoa pakoon. Viettänyt lähes koko elämänsä opiskellen. Viimeisin
opinahjo olikin pääkaupungin yliopisto. Onpa mukana jopa tikari ja pieni
kilpi! Tuntuu tietävän kaikesta jotain, ainakin teoreettisesti. Käytäntö
sitten onkin eri asia... Onneksi muut hoitavat yleensä käytännön. Toimii
melko usein seurueen puhemiehenä.
Görin Vihreä (NPC): Kalju kääpiö,
jolla on erittäin takkuinen ja sekaisin oleva vihreä parta. Kukaan ei
tiedä, onko partaan joskus pudonnut ruoantähteitä, jotka ovat
alkaneet kehittää omaa älyä, vai onko parta vain värjätty.
Laivamatkan ajan kääpiön kasvotkin olivat vihreät. Ja nimikin lausutaan
'Gorin'. Pisteet o:n päällä ovat erokepisteitä. Osaa puhella eläinten ja
kasvien kanssa, ja tykkääkin tehdä niin. Kukaan ei ymmärrä miksi.
Matkantekoa jatkettiin takaisin Peldeluinën hautaluolaston kautta,
koska osa porukasta halusi tietää enemmän riimuista ja symboleista joita
lohikäärmeen luolassa oli kohdattu. Saarella voisi olla enemmänkin
tällaisia ansoja joten vaaran tunnistaminen ennakolta auttaisi varmasti
tulevaisuudessa. Matkan varrella yövyttäessä susilauma melkein yllätti
porukan, mutta onneksi ennätettiin kiivetä puihin. Pienen jutustelun
jälkeen Görin sai sudet uskomaan, ettei kukaan halunnut tulla alas
syötäväksi ja ne jatkoivat yöllistä saalistusretkeään. Per-Celeboz
kertoikin riimuista auliisti, tosin aluksi halusi tietää oliko luolaan
muutamia viikko aikaisemmin tullut savu ryhmän aikaansaannosta. Hän
tosin oli jo arvellut, että mustan yksisarvisen tappamisen jälkeen metsä
voisi palaa. Hänelle savu ei tuottanut ongelmia, mutta lemmikeiksi
ottamilleen muurahaisille se olisi saattanut koitua kohtalokkaaksi ilman
hänen apuaan. Per-Celebozille kerrottiin myös lohikäärmeen antamasta
tehtävästä, jota hän kummasteli sillä hänen tietääkseen tapaus oli
ainutkertainen. Hän ei pystynyt arvailemaan miksi valolohikäärme niin
kovasti halusi toisen lohikäärmeen munaa.
Parin päivän matkan jälkeen saavuttiin tukikohtaan jossa aloitettiin
toisen vuorille suuntautuvan reissun valmistelu. Neljän päivän kuluttua
oltiin ruokaa kerätty ja valmistettu riittävästi ja matkaan lähdettiin
samaa reittiä kuin viimeksi. Mökkiin jätettiin paljon turhaa tavaraa ja
asumisen jäljet pyrittiin peittämään, ettei tulilohikäärme aivan
ensimmäisenä siihen suuntaan katsoessa huomaa mökkiä. Matka sujui
ongelmitta monen päivän verran. Yöllä nähtiin isoja susia, mutta ne
eivät olleet tällä kertaa kiinnostuneet ryhmästä. Järven rantaa pitkin
kävellessä huomattiin kulkureitillä luurangon käden törröttävän maasta.
Hetken ihmettelemisen jälkeen päätettiin kaivaa luurankoa hieman enemmän
esiin, joten Páin otti rinkastaan lapion ja ryhtyi varovasti kaivamaan.
Vähitellen pääkallokin saatiin päivänvaloon ja huomattiin sillä olevan
torahampaat. Muutenkin ruumiinrakenteesta pääteltiin kyseessä olevan
örkin luurangon ja pienen kaivamisen jälkeen luurankoja löytyi
useampiakin. Koska mitään mielenkiintoista ei löytynyt niin kaivaukset
lopetettiin.
Metsän läpi kuljettiin joen vartta seuraten joka jatkui vuorille asti.
Vuorilla joen eri haarat päättyivät keskusvuorten jyrkkiin seinämiin,
joita pitkin kiipeäminen olisi aivan liian vaikeaa tasaisella maalla
kävelemiseen tottuneelle ryhmälle, joten keskusvuorten toiselle puolelle
jouduttaisiin yrittämään jotain toista reittiä. Taas yöllä saatiin
leiriin ei-toivottuja vieraita kun 4 omituisen näköistä lentävää olentoa
kierteli yöpaikan yläpuolella. Niillä oli vihan vääristämät naisen
kasvot, mutta muuten vartalo oli sulkien peitossa. Sigurd tunnisti nämä
lentävät olennot harpyijoiksi. Ne hätyytettiin pois ampumalla muutamia
nuolia, tosin vain Anna oli kyllin tarkka osuakseen korkealla
kaarteleviin petoihin. Vuorilla käynti ei kuitenkaan jäänyt turhaksi
reissuksi, sillä sieltä nähtiin iso osa Taurdoria ja mm. yhden kaupungin
rauniot sekä erikoisen näköinen musta rakennus, joka oli puolipallon
muotoinen ja siitä lähti pitkulaisia ulokkeita. Nämä päätettiin tutkia
ennen paluuta takaisin Peldeluinëen. Lisäksi idässä siintävä joki voisi
viedä pidemmälle vuoriston keskelle kuin nyt koluttu joki ja Aamuhämärän
laaksokin saattaisi vielä tällä reissulla löytyä. Tässä vaiheessa mukaan
otetut ruokavarat alkoivat hälyttävästi ehtyä, sillä ruokaa ei pystytty
kantamaan kuin parin viikon annos kerrallaan. Niinpä siirryttiin syömään
loitsuilla aikaansaatua sapuskaa.
Mitä olisi temppeli ilman epäkuolleita?
Ensin päätettiin tutkia lähempänä oleva omituisen muotoinen musta
rakennus. Muutaman päivän jälkeen rakennuksen luokse päästiin ja se
osoittautui olevan hämähäkin muotoinen. Halkaisijaltaan rakennus oli yli
30 metriä ja oviaukko oli suun kohdalla. Ansoja luonnollisesti etsittiin
ennen kuin ovi uskallettiin avata. Oven takana odotti yksi punasilmäinen
hieman utuinen ison ihmisen kokoinen olento (tämä toi elävästi mieleen
Per-Celebozin) ja kaksi luurankoa. Niiltä kysyttiin taas Adûnaiciksi
keitä he ovat. Punasilmäinen utuinen olento, joka tunnistettiin
haamuksi, ilmoitti olevansa Hrasskin pappi ja toivotti ryhmän
tervetulleeksi peremmälle. Kaksi muuta huoneessa olijaa olivat
palvelijoita. Jokin kuitenkin pidätteli haaksirikkoisia, varmaankin
itsesuojeluvaisto, eikä sisälle tähän omituisen malliseen rakennukseen
kukaan halunnut vapaaehtoisesti mennä. Varsinkaan kun asujaimisto vaikutti
melko kuolleelta. Tämä ovimies kuitenkin auliisti vastaili kysymyksiin sen
vähän mitä muisti.
"Hrassk on parannuksen jumala ja hämähäkki edustaa parannusta meidän kulttuurissamme. Vähän samaan tapaan kuin joissain kulttuureissa olen kuullut käärmeen edustavan. Hrasskin palvelijoiden tehtävänä on auttaa ja parantaa väsyneitä ja haavoittuneita matkalaisia, niinpä annamme mielellämme teillekin yösijan temppelistämme. Mitään vastiketta me emme palveluistamme vaadi, mutta temppeliin saa jättää lahjoituksia. Lahjoituksilla hankimme ruokaa ja muita tarpeellisia tavaroita kaupungista. Minun tehtävänä on toivottaa vieraat tervetulleiksi ja ohjata heidät huoneisiinsa, joina tämän jumalaamme symboloivan hämähäkkimäisen rakennuksen "jalat" toimivat.
Niin, mikäkö minun nimeni on? Nyt kysyitte vaikeita, ylipappimme nimi on Valtar ja meidän pappien nimet ovat Trandel, Askylor, Karamon ja Faeldin. Nyt minä muistan, minun nimeni on Faeldin! Tässä pyhätössähän on ylipappi, neljä pappia sekä hieman toistakymmentä palvelijaa, mutta tilaa kuitenkin satunnaisille matkaajillekin löytyy aivan riittävästi. Matkaajia on viime aikoina tosin ollut kummallisen harvassa, emmekä ole pitkään aikaan saaneet uusia oppilaitakaan, ellei joku teistä haluaisi tehdä erinomaista valintaa ja jäädä palvelemaan Hrasskia. Oppilasaika kestää suurin piirtein vuoden vähän riippuen oppilaan taidoista ja sinä aikana opetamme Hrasskin palvelemiseen tarvittavat rituaalit sekä erilaista taikuutta mm. parannusta ja jotain muutakin, mutta nyt en oikein muista mitä kaikkea. Täällä kun ei käytetä taikuutta muuta kuin välttämättömissä tilanteissa. Tekin olette muuten tervetulleita seuraamaan iltamessuamme Hrasskin kunniaksi. Mikäkö läheisen kaupungin nimi on? Se on kyllä valitettavasti päässyt lipsahtamaan mielestäni. Palvelijatkaan eivät ole jostain syystä lähiaikoina käyneet ostoksilla kaupungissa, tai tarkemmin ajatellen en muista milloin he viimeksi ovat käyneet kaupungissa. Mainitsemanne sota kuulostaa omituisen tutulta, mutta en juuri nyt muista miten siinä lopulta kävi tai mitä siinä oikeastaan tapahtui. Ylipappimme varmasti tietää näistä asioista huomattavasti minua enemmän ja olette tervetulleita kysymään häneltä näistä asioista lisää. Olen todellakin pahoillani, etten itse näissä asioissa voinut auttaa. Muisti on alkanut reistailemaan viime aikoina, ilmeisesti olen tulossa vanhaksi.
Häntä kiiteltiin vieraanvaraisuudesta ja luvattiin poiketa
uudestaankin, mutta tällä kertaa ei olisi aikaa jäädä pidemmäksi ajaksi
vaan matkaa aiottiin hetimiten jatkaa kohti läheistä kaupunkia.
Kaupungista oli tietenkin jäljellä enää vain rauniot ja niitä päästiin
tutkimaan parin päivän matkaamisen jälkeen. Illansuussa saavuttiin
kaupunkiin ja katsottiin parhaimmaksi ensin yöpyä ja sitten vasta tutkia
raunioita. Aamun sarastaessa lähdettiin katsomaan mitä kaupungista vielä
oli näinkin pitkän ajan kuluttua jäljellä.
Kaupunki oli rakennettu pienelle kukkulalle, jonka seinämät olivat joka
puolelta kymmeniä metrejä korkeita ja melkein pystysuoria. Sisälle
kaupunkiin vievä tie oli sortunut, eikä siitä olisi ihmeemmin apua
kiipeämisessä. Alhaalta kuitenkin löytyi puoliksi romahtanut luolan suu
ja alkava tunneli johti jyrkästi ylöspäin, ilmeisesti sisälle
kaupunkiin. Tämä näytti helpommalta reitiltä kuin ympäröivä jyrkänne,
joten veden liukastamaan tunneliin lähdettiin kiipeämään Bogon johdolla.
Pienien haavereiden jälkeen päästiin viimein muurien sisäpuolelle suuren
rakennuksen vierelle. Rakennuksen seinässä oli paljon erilaisia
symboleita, joista osan Görin tunnisti liittyvän uneen tai nukkumiseen.
Kaupunkia kiertävässä muurissa oli pari tornia ja portin kohdalla hieman
suurempi rakennelma, mutta muurissa oli myös aukkoja parissa kohdin ja
kaikkialla kaupungissa näkyi kauan sitten käydyn taistelun jälkiä sekä
kuolleiden luurankoja. Osa oli ihmisten luurankoja, mutta joukossa oli
myös paljon isompiakin ja omituisemman näköisiä. Pystyssä ja
suhteellisen hyvässä kunnossa oli 2 pientä ja 1 iso rakennus.
Rakennusten välissä sijaitsi pieni villiintynyt puistonpalanen.
Ensin päätettiin tutkia toinen pienistä rakennuksista. Se oli 4
kerroksinen ja vain ylimmässä kerroksessa oli ampuma-aukkoja, alimmat
olivat ikkunattomia. Ulkoseinä näytti aivan kuin sen pintaa olisi
hakattu tai raavittu sekä palojälkiä näkyi kivessä siellä täällä. Kaikki
alakerran ovet oli revitty aikoja sitten maahan, mutta muuten paikka
näytti olevan hylätty melko hyvässä kunnossa (pois lukien satunnaisia
kynnenjälkiä ja ruskehtavia vanhoja veritahroja paljaissa kiviseinissä).
Sisälle astuttaessa huomattiin tomussa melko tuoreet eläimen jäljet,
joka tunnistettiin suden jättämiksi. Talon halki kulki käytävä suureen
saliin ja huoneita oli molemmin puolin käytävää. Ensimmäinen huone
käytävän varrella näytti vartiotuvalta. Huoneessa lojui luurankoja
luonnottomissa asennoissa ja seinät olivat täynnä vanhaa verta sekä
palo- ja kynnenjälkiä.
Toinen oviaukko käytävän oikealla puolella johti useampaan huoneeseen
pienen käytävän pätkän kautta. Ensin oli varastohuone, jossa oli
polttopuuta, vanhoja huopia ja muuta aikoinaan tarpeellista tavaraa. Nyt
käyttökelpoisia olivat enää kuivassa säilyneet polttopuut. Toinen huone
pääteltiin olevan jonkinlainen kokoustila, koska keskellä huonetta oli
iso pöytä ja ympärillä tuoleja. Huoneen nurkassa oli pienempi pöytä ja
pöydän luona istui suurihminen. Porukan astuessa huoneeseen ihminen
huomasi heidät ja huusi: "Kuinka te olette päässeet sisälle! Vartijat!",
tarttui vierellään olleeseen miekkaan ja hyökkäsi ensimmäisen epäonnisen
kimppuun. Páin totesi, että itsepähän tämän valitsit ja heitti kirveensä
ihmistä kohti. Kirves lensi hänestä läpi, mutta Elanorin ampuma maaginen
nuoli sai ihmisen katoamaan. Tapahtumia pohdittiin hetkinen ja Sigurd
päätyi lopputulokseen, ettei mikään epäkuollut voinut tuollaista saada
aikaiseksi, joten kyseessä täytyi olla loitsu. Nurkkapöydällä oli kasa
papereita, jotka olivat kellastuneet lukukelvottomiksi. Huoneen
seinällä oli suuri fresko, johon oli kuvioitu vaakuna. Vaakuna oli jaettu
kuuteen osaan ja jokaisessa oli eläin: antilooppi, susi, pöllö, haukka,
lepakko ja kotka. Seuraava huone olikin makuuhuone, jonka sängyssä makasi
samannäköinen muumioitunut ruumis, kuin edellisen huoneen suurihminen.
Ruumiin kaula oli revitty auki vähemmän hienovaraisesti ja verijäljet
näkyivät vielä lattiassa asti. Huonetta tutkittiinkin tarkasti ja ainoaksi
mainitsemisen arvoiseksi saaliiksi jäi pieni veistos ja muutamia
kultakolikoita vaatekaapin pohjalla, jotka Páin säästelijänä kääpiönä
pisti omaan taskuunsa. Laatikostosta löytynyt tikari kelpasi puolestaan
Elanorille.
Seuraavaksi tutkittiin talon halkaisevan käytävän toisella puolella
oleva huone. Tässä huoneessa seinillä oli trofeita ja viirejä, mutta
eniten kiinnostusta herätti pöydällä lojuva pieni yhden käden
jalkajousi. Sen osat olivat todella taidokkaasti saatu rakennettua
pieneen tilaan, eikä kukaan voinut arvella esineen tekijästä yhtään
mitään. Tämä muinaisen käsityötaidon ihme kelpasi Maranwelle. Seuraava
huone oli pieni pöydän ja muutaman hyllyn sisältävä tila. Huoneen
lattiassa oli vanhan veren tahrima reikä, aivan kuin jokin olisi tullut
sitä kautta taloon sisälle (ja verestä päätellen jotain oli sitä kautta
myös viety ulospäin). Paikka ei kovin pitkään jaksanut ryhmää kiinnostaa
niinpä siirryttiin huone eteenpäin varastohuoneeseen, jossa vilisti
isokokoinen rotta. Huoneessa oli myös erilaisten ruokailuvälineiden ja
lautasten lisäksi luuranko lihakirveen kanssa. Mitään mielenkiintoista
huoneessa ei näkynyt. Vastapäinen huone oli keittiö suurine
tulisijoineen. Parin pöydän alla oli ilmeisesti palvelijoiden luurankoja
makaamassa olkivuoteillaan. Näiden tavarat tietenkin tutkittiin ja
Páinin kokoelma karttui hiomakiven verran. Viimeinen alakerran huoneista
oli suuri ruokasali, jossa oli pöytiä, tuoleja ja luurankoja. Eräässä
nurkassa kaksi suurihmistä taisteli peikkoa vastaa, mutta mitään ääntä
ei kuulunut. Nämä eivät myöskään reagoineet katselijoihin millään
tavalla, vaan jatkoivat äänettömien iskujen vaihtamista. Koska alakerta
oli nyt tutkittu siirryttiin portaita pitkin toiseen kerrokseen.
Toisessa kerroksessa oli kuusi pientä huonetta ja kolme isompaa. Osa
ovista oli lukossa, mutta ne eivät tuottaneet Annalle ja Bogolle ongelmia.
Pienet huoneet olivat tarkoitettu yhdelle hengelle ja aika usein huoneen
omistaja löytyi luurankona joko lattialta oven edestä tai sängystä.
Kaksi isoa huonetta oli makuutiloja ja kolmas oli oleskelutila. Toisessa
isossa makuutilassa oli luurankoja oviaukon puoleisissa sängyissä, aivan
kuin he eivät olisi ennättäneet tehdä mitään hyökkäyksen alkaessa.
Huoneen kauimmaisessa osassa puolestaan olivat sängyt tyhjiä ja ne
näyttivät kuin niistä olisi lähdetty kiireessä. Tässä kerroksessa oli
kaksi eläinsymbolia, eli ne varmaankin merkitsivät joukko-osastoja ja
nämä olivat niiden majoitustiloja. Seuraava kerros oli
pohjapiirustukseltaan identtinen toisen kerroksen kanssa.
Tähän mennessä Pâinin kokoelmaan oli kertynyt toinenkin viehättävää
naista esittävä patsas, pieni vihkonen jossa oli rivo tarina uljaasta
ritarista, muutamia koukkuja sekä pari pakettia erittäin arvokasta
jäkälää. Jäkälä aiheuttaa käytettynä joko todella rentouttavan ja hyvän
olon (Lajike tunnetaan nimellä Uneksija) tai ikävän,
luultavasti kuolemaan johtavan shokkitilan (Lajike tunnetaan nimellä
Unikuolema). Se kumpi vaikutuksista tapahtuu riippuu
jäkälälaadusta, eikä niitä pysty millään muulla tavalla kuin kokeilemalla
erottamaan toisistaan. Tietysti Pâinin säkkiin oli kertynyt kaikki
löytyneet kolikot, tosin niitä oli kertynyt jo niin paljon, etteivät
tinapalaset enää kelvanneet. Sigurd oli löytänyt itselleen Serûinin
historiaa käsittelevän kirjan. Serûin oli ollut rauniokaupungin nimi ja
kirjassa oli hallitsijoiden nimiä ja tärkeitä tapahtumia tuhannen vuoden
ajalta. Viimeisimmät merkinnät olivat 600 vuotta vanhoja, eikä niissä
sodasta mainittu mitään.
Kolmannessa kerroksessa ensimmäisten astuessa toiseen isoista
majoitushuoneista huomasi Maranwë kauimmaisessa nurkassa hohtavan
silmäparin. Tämä olento huomasi porukan ja pian ensimmäinen loitsu lensi
Pâinia kohti, joka oli ensimmäisenä astunut huoneeseen. Huoneessa oli
käyty rajumpi taistelu ja luurankoja oli pitkin huonetta. Viisi
luurankoa nousi hohtavan silmäparin suojaksi kun puolet porukasta juoksi
huoneen halki lähitaisteluun. Toinen puoli jäi ammuskelemaan tai
odottamaan taistelun loppumista. Luurangot osoittautuivat koviksi
vastustajiksi ja pian oli Maranwë maassa kovan polviin suunnatun iskun
seurauksena. Myös Malantur sai muutamia kovia osumia ja muuttui taas
tiikeriksi. Boggo ja Pâin saivat ensimmäiset luurangot tuhottua ja Pâin
pääsi aavemaisen olennon kimppuun. Olento oli koko ajan yrittänyt ampua
loitsulla kääpiötä, muttei ollut osunut kertaakaan kunnolla. Olennon
tappaminen puolestaan osoittautui pitkäksi projektiksi, jossa Pâin
viimein onnistui.
Taistelun päätyttyä Wainamrun antoi ensiapua pahiten loukkaantuneelle
Maranwëlle vammautuneesta kädestään huolimatta. Muuta haltian pahoin
murskaantuneelle polvelle ei sillä hetkellä pystyttykään tekemään.
Wainamrun voisi leikata sen kunhan ensin saa kätensä kuntoon, eli
illemmalla. Kukaan ei tiennyt mikä aavemainen olento oli ollut, mutta
luurangoista tiedettiin niiden kokoavan itsensä vähitellen, ellei luita
polta. Talon ylin kerros jätettiin vielä tutkimatta ja loppupäivä
polteltiin luita, valmisteltiin Maranwën leikkausta ja siivottiin talon
yksi huone sellaiseen kuntoon, että siinä voi yöpyä. Tehtiinpä oven
eteen este sängyistä ja muista löytyvillä olevista tavaroista, että
hyökkäyksen sattuessa huonetta olisi helpompi puolustaa. Illalla
Wainamrun alkoikin leikata Maranwën polvea muiden avustuksella.
Kipulääkkeeksi hänelle ehdotettiin Pâinin jäkäliä, mutta hän ei halunnut
kokeilla lähteekö niistä hyvälle vai huonolle tripille. Leikkaus sujui
kuitenkin yli kaikkien odotusten ja oletettu paranemisaika olisi vain
pari viikkoa. Tämä aika ajateltiin viettää joko kaupungin raunioilla tai
jossain lähellä, riippuen miten villiksi meno yöllä kaupungissa yltyy.
Auringon laskettua alkoi kuulua kuiskailua talon ympäriltä ja seinien
takaa. Keskiyön aikoihin äänet olivat voimistuneet ja alkoivat kuulua
yhä lähempää sekä keskiyön jälkeen alkoi ulkoa kantautua myös taistelun
ääniä. Aivan kuin muinainen taistelu olisi käyty sinä yönä uudelleen.
Aamuyön puolella kuiskauksia tuntui kuuluvan myös samasta huoneesta,
vaikkei kynttilöiden valossa näkynyt ketään ja aamun lähestyessä ryhmä
oli pakkautunut yhteen nurkkaukseen äänten saartamana. Onneksi yön
aikana ei mitään sattunut, mutta nukkumisesta kaupungissa ei tulisi
mitään. Siispä Maranwën jalan paranemista mentäisiin odottelemaan vähän
matkan päähän kaupungista. Tällä kertaa liukas tunneli ei houkutellut,
vaan jyrkänteelle viriteltiin köysi. Tätä pitkin porukka laskettiin yksi
kerrallaan alas ja viimeisenä tullut Pâin urheasti laskeutui ilman
muiden apua tämän 60 m matkan. Pienen matkan päähän kaupungista
perustettiin leiri ja vietettiin siinä puolitoista viikkoa kalastellen
ja Maranwën jalkaa parannellen. Kauemmaksi ei puolikuntoisen haltian
kanssa oltaisi kuitenkaan päästy ja kaupungin kaksi muutakin rakennusta
haluttiin tutkia ennen paikan hylkäämistä.
Jalan kuntouduttua palattiin kaupunkiin köyttä pitkin. Pâin uskaliaasti
kiipesi ensimmäisenä ja pääsi turvallisesti vaarallisen jyrkänteen
huipulle. Sieltä hän pystyi hinaamaan muut yksitellen ylös. Samaisen
talon tutkimista jatkettiin ja ylinkin kerros osoittautui samanlaiseksi
kahden alemman kanssa. Ylimmässä kerroksessa oli toisessa isossa
makuuhuoneessa jättiläishämähäkin seittejä, jotka jätettiin rauhaan ja
toisessa takaseinä oli muutamien huonekalujen kanssa lentänyt ulos. Se
mikä tällaisen räjähdyksen voisi aiheuttaa oli täysi mysteeri. Yhdestä
pienestä huoneesta löytyi erilaisia kirjoja koskien sotataitoa ja näitä
otettiinkin mukaan pari kappaletta. Tähän mennessä Pâinin kolikkovaranto
oli kasvanut niin suureksi, etteivät kuparikolikot enää kiinnostaneet.
Elanor oli puolestaan saanut mukaansa pullon viskiä. Hän otti mukaan
myös useita pulloja viiniä, vaikka muut epäilivät sen olevan jo etikkaa.
Talosta oli myös löytynyt erilaisia aseita, kilpiä ja kypäröitä, joista
parhaimmat oli otettu mukaan.
Seuraavaksi vuorossa oli hieman pienempi rakennus. Se oli vain
yksikerroksinen ja yllättävän hyväkuntoinen ovi oli edelleen lukossa.
Oven molemmilla puolilla oli ampuma-aukot ja oven edustalla oli tusinan
verran todella isoja luurankoja nuoli rinnassa. Lukko tiirikoitiin,
mutta ovi ei silti auennut, ilmeisesti se oli salvattu sisäpuolelta.
Niinpä puuoveen hakattiin pieni reikä, jotta sisäpuolella oleva salpa
saatiin avattua. Talon läpi johti käytävä, jonka vasemmalla puolella oli
ensimmäisessä huoneessa ilmeisesti vartijoiden oleskelutilat. Maassa
ampuma-aukkojen kohdalla makasi kaksi luurankoa, joiden silmäkuopista
törrötti nuoli. Vastapäinen oli suljettu ovi, mutta se saatiin
tiirikoitua auki. Huonetta oli käytetty asetaitojen harjoitteluun ja
ampuma-aukon kohdalla oli pahoin palanut luuranko. Luurangon päällä
leijaili tulinen olento, joka hyökkäsi ensimmäisenä tulevan Pâinin
kimppuun. Se ympäröi kääpiön ja sai aikaiseksi vakavia palovammoja sekä
sytytti vaatteet palamaan. Seuraavaksi se siirtyi lyhtyä kantavan
Sigurdin ympärille, vaikka tämä ei ollut edes etulinjassa. Sigurd sai
vakavampia vammoja ja hänen kilpensä hajosi tulessa. Tämän enempää
vahinkoa ei tulinen aave ennättänyt aiheuttaa. Vammat oli pian hoidettu
ja talon tutkimista jatkettiin.
Kolmessa seuraavassa huoneessa oli erilaisia pajoja ahjoineen ja
alasimineen. Yhdestä pajasta löytyi reikäkärkisiä nuolia, joiden
pääteltiin ujeltavan ammuttaessa. Talon perällä oli jousiammuntarata
sekä tatameja aseettoman taistelun harjoitteluun. Jäljellä olevissa
kahdessa isossa huoneessa oli tukevat rautaovet ja keskimääräistä
paremmat lukot. Boggo saikin toisen lukon tiirikoitua, mutta samalla
seinästä oven vierestä lensi pieni neula häneen ja hän kaatui maahan.
Mustan yksisarvisen sarvella myrkky neutraloitiin, jonka jälkeen
alettiin ihmetellä mikä myrkky olisi noin vahvaa. Pienen akateemisen
pohdinnan jälkeen päädyttiin tulokseen, että Boggo olisi myrkyn
vaikutuksesta koomassa muutamia päiviä, korkeintaan pari viikkoa. Oven
takaa löytyi asevarasto, jossa oli kaikenlaisia aseita. Tosin mitään
erikoisia aseita ei löytynyt, joten kiinnostus tähän varastoon lopahti
nopeasti. Toisessa varastossa olisi varmaan kilpiä ja haarniskoja, mutta
Anna ei saanut tiirikoitua ovea auki, joten sen sisältö jäi arvailujen
varaan. Toisessakin ovessa oli samanlainen ansa, mutta tällä kertaa
asiaan oli varauduttu.
Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen T. Kotiranta.
[Edellinen osa]
[Seuraava osa]