Tällä hetkellä käytössä olevat talosäännöt


Jos säännön otsikon ja mahdollisen väliotsikon perässä on -merkki, tarkoittaa se sitä, että sääntö on päätetty ja se on sellaisenaan käytössä.


Loitsuista

Muutoksia Kalparannikko-kampanjaan

Näkyminen ja Kuuluminen

Taikuus on näyttävää, ja siihen kuuluu näyttäviä efektejä; hyvä termi on maaginen hohto. Jo loitsun valmistelu näkyy. Mitään yksityiskohtaista, jokaista loitsua koskevaa tarkkaa tietoa ei voi kirjoittaa, vaan efektit riippuvat paitsi hahmosta, niin käytetystä loitsuluokasta. Huomioitavaa on, että loitsun efekti ja loitsija hohkavat samaa väriä!

Kaikki loitsut, riippumatta taikuudenalasta, tuottavat näkyviä ja näyttäviä efektejä, kun ne heitetään ja kun ne ovat aktiivisia. Nämä efektit ovat pääasiassa kirkkaita valoja loitsijan ympärillä tai ruumiinosissa, ja usein niihin liittyy erilaisia ja eri voimakkuuksisia ääniä. Itse efektiä voi verrata hyvin vaikkapa Light-loitsuun; tästä hieman heikompi valoilmiö tai vastaava tapahtuu aina, kun loitsun heittää. Valoilmiö voi olla säteilyä tai hohkamista, ja se kohdentuu siihen kohtaan, mihin loitsu vaikuttaa.

Essence

Loitsijan valmistellessa loitsua hän heiluttaa käsiään ja laulaa tai hokee maagisia sanoja. Pehmeästi hohtavat valosäikeet hiipuvat loitsijaan niin maasta, ympäristöstä kuin tyhjästä ilmastakin. Nämä säikeet virtaavat ja pitävät hiljaista viheltävää ja sihisevää ääntä, ja kerääntyvät yhteen sitä mukaa kuin loitsun valmistelu ja heittäminen etenee. Loitsua heitettäessä nämä valosäikeet sinkoutuvat kohteeseen pitäen ujeltavaa ääntä. Mikäli kohde on loitsija, säikeet ympäröivät loitsijan ja täyttävät hänet maagisella voimalla.

Teleporttiloitsun kuluttaa kohteen kirkkassa ja värikkäässä maagisen energian välähdyksessä pamahtaen äänellä, jonka voi kuulla virstojen päähän. Tulivasaman kerää yhteen kirkkaita liekin punertavia liekkejä, jotka liittyvät yhteen ennen heittoa. Salama pitää kunnon ukkosen kaltaista jyrinää. Telekinses kietoo kohteen seitinohuilla vihreähköillä energialonkeroilla.

Channeling

Loitsijat valmistelevat loitsuja kohottamalla kädet kohti korkeuksia ja kutsuvat jumalaansa kovalla äänellä. Valmistelun aikana tyhjästä ilmasta leijailee hohtavia, kirkkaita jumalan tunnusvärin kyllästämiä valokehriä. Valmistelun loppuvaiheessa nämä kietovat loitsijan, ja loitsua heitettäessä kehrät siirtyvät salamannopeasti kohteeseen. Pahoja loitsulistoja käyttävät sen sijaan heittelevät itseään ympäriinsä, huutaen kirouksia ja voiman vaatimuksia. Synkkää hohkaa pitävät kekäleet nousevat maasta kuin vihaiset tummanpunaiset mehiläiset. Maasta saattaa kuulua tukahdutettuja tuskanhuutoja ja voimatonta raivoa. Kun loitsu heitetään, kekäleet lennähtävät kohteeseen ja kaivautuvat kohteen lihaan.

Parannusloitsut muodostavat rauhoittavan ja heikosti hohtavan valokehrän vaikuttavan alueen ympärille, mutta absolution tunkeutuu kohteen sisimpään epäpyhällä voimalla. Virtauksen informaatioloitsut ovat helpommin havaittavia kuin muiden alojen (+2 vaikeusastetta), koska loitsijan ympärillä on hänen tunnusvärinsä mukainen valokehrä.

Mentalism

Mentalismiloitsuilla on suhteellisen vaimeat efektit, mutta nekin ovat silti näkyviä, kun niitä tajuaa havainnoida. Loitsuja valmistellessa loitsijan silmät alkavat hohtaa maagista valoa. Hänen hiuksensa ja ääriviivat saavat epänormaalin sävyn, ja koko hänen ruumiinsa tuntuu säteilevän valoa sisuksistaan. Kun loitsu on valmis, hänen verisuonensa tulevat näkyviksi, ja luut muuttuvat läpikuultaviksi lampuiksi. Kun loitsu heitetään, tämä energia siirtyy loitsijan ohimoille ja purskahtaa kohteeseen kyllästäen tämän samalla energialla, mikä loitsijalla oli hetki sitten.

Bladeturn aiheuttaa loitsijan silmien ja torjuttavan aseen lyhyen hehkumisen. Mind Tongue muodostaa ihonalaisen hehkun, joka valaisee sekä loitsijan, että kohteen kallot loitsun keston ajaksi.

Arcane

Arkaaisen taikuuden käyttäjät hokevat kuuluvasti ja nostavat käsiään pyörivillä liikkeillä, aivan kuin olisivat nostamassa maagista voimaa suoraan maasta. Kun he valmistelevat loitsuja, maaginen energia nousee esiin, aivan kuin loitsija komentaisi sitä tahtonsa mukaan. Maa tärisee, ja kaikki pikemminkin tuntevat, kuin kuulevat kivien murskausta vastaavaa kirskuvaa ääntä. Energiasäikeet kiertelevät ja kiertyvät loitsijan ympärille, imeytyen hänen lihaksiinsa. Hän hohkaa sisältä päin samalla kun täyttyy komentamallaan voimalla. Kun loitsu heitetään, se purskahtaa räjähdysmäisesti loitsijasta, ja kaikki mihin energia koskee hohkaa kevyesti.

Manapallo on räjähdys, joka lähettää valoa sateenkaaren väreissä laajalle alueelle, jotka voi nähdä ja kuulla virstan päähän. Void Bolt on kovin häiritsevä riekale synkintä pimeyttä. Efektin reunoilla kaikki värit ja valo tuntuvat haalistuvan ja vääristyvän, aivan kuin ne imeytyisivät pimeään riekaleeseen.

Alla on vielä kerrottu, kuinka hankalaa on havaita aktiivinen loitsu ihan havaintokykyjä käyttämällä, mikäli sen kuvauksessa ei ole suoraa konkreettista havaittavaa vaikutusta.

E = routine
F = easy
U = light
P = hard
I = very hard, extremely hard or absurd

Näistä poikkeavia ovat tietysti Invisibility, Shadows, Charm/Change to Kind ja vastaavat. Kun ne ovat aktiivisia, loitsut eivät tuota enää "ekstraefektejä"; muutenhan ne olisivat hyödyttömiä. Sen sijaan keskittymis- ja loitsimisajan efektit kyllä näkyvät.

Rituaalit

Rituaalit toimivat kuten Essence, Channeling ja Mentalism Companionissa on kerrottu, kullekin taikuuden lajille ominaisella tavalla. [TÄMÄ VOI VIELÄ MUUTTUA!]

Store

Joidenkin ammattien aseissa olevat storet vaikuttavat vain siihen listaan, miltä store löytyy (esim. warrior mage). Muilta listoilta olevia loitsuja voi heittää normaalisti, mutta ko. listalta ei voi heittää muita loitsuja ennen kuin store on käytetty / purettu. Tähän poikkeuksena on uusi Closed -lista kaikille aloille, Magic Staff (RM5603 Essence Companion s. 105). Sen storekuvauksissa nimen omaan sanotaan, että voi sauvaan voi storettaa mitä tahansa loitsuja, ja muita loitsuja voi käyttää storen "ohi" ilman että sitä täytyy purkaa.

Storesta tehtävät loitsut toimivat kuten tähtiloitsut. Mikäli storesta tekee Boltin ja haluaa esim. tehdä samalla kierroksella meleehyökkäyksen, on boltin OB -60 (koska melee vaatii 60% kierroksesta). Tällöin meleehyökkäyskin saa -40 muutoksen.

Teleportti

Teleport -loitsu muuttuu hieman. Enää sillä, kuinka paljon tai kauan loitsija on vieraillut tai viipynyt kohteessa, ei ole merkitystä. Mikäli halutun teleporttipaikan näkee, loitsun voi heittää. Muussa tapauksessa vaaditaan, että loitsija on ollut kohteessa kerran ja tietää minkälainen se on. Tämän lisäksi loitsuun tulee muita vaatimuksia, jotka kaikki täytyy täyttyä joko loitsijan, tai jonkun muun toimesta:

Mikäli nämä kaikki onnistuvat, teleportti on hyvin turvallista ja tarkkaa. Mikäli joku näistä on pielessä, teleportti heittää kohteesta, mutta kuitenkin niin, ettei voi päätyä ilmaan tai maan alle. Mikäli jonkun näistä jättää tekemättä kokonaan, teleportti menee pieleen, ja kohde voi päätyä esim. ulkoavaruuteen.

Tähtiloitsut ja aloite

Tähtiloitsut eivät ole automaattisesti aina ensimmäisinä, vaan niille täytyy määrittää vaihe, missä ne heitetään; joko siis snapissa, normaalissa tai delayedissa. Näin ollen ne ovat aloitteen alaisia.

Yleistä loitsuista

Snapissa heitettävät ei-tähtiloitsut vievät 75% kierroksesta eikä vain 20%.

Jos ampuu useamman boltin / kierros, niin hyökkäys toimii usean hyökkäyksen sääntöjen mukaisesti; toisin sanoen jos ampuu kaksi bolttia, molempiin tulee -35 muutos, ja kolmeen bolttiin tulee kaikkiin -70 muutos. Poikkeuksena tähän ovat loitsut, jotka erikseen mainitsevat, miten OB jakautuu loitsun tehdessä useamman boltin. Huom! Targetteja on mahdollista lisätä vain Spell Masteryn kautta!

Spell Mastery on normaali static maneuver, eli se kuluttaa 100% kierroksen toiminnoista. Sen voi tehdä nopeamminkin, jolloin toimintoon tulee miinuksia. Huomaa, että samalla kierroksella on hyvin hankalaa tehdä ei-tähtiloitsua ja spell masteryä, koska spell masteryyn tulisi tällöin -75 muutos (loitsun tekeminen vie 75% kierroksesta).