Tämä Legendaarinen, Ällistyttävä, Tosi Sankareiden Äksönkertomus (LÄTSÄ (tm)) sai alkunsa Esgarothista 11.7. Erûn vuonna 1640 Kolmatta Aikaa. Tämä osa alkaa pelipäivämäärästä 12.8.1641 Kolmatta Aikaa.


[Seuraava osa] [Edellinen osa]
[Ohita hahmokuvaukset]

LÄTSÄ:n (tm) Sankarit:


Durthang: Metsämiesnuorimies, joka löytyi tajuttomana. Nimeksi on vakiintunut Dimmu. "Se sydän oli kauheen evil, mutta mä onnistuin hallitsemaan sitä". Osaa taikoa Firewalleja, ja sittemmin on myös erilaiset boltit lentäneet. Tuliset pallot ovat myöskin saaneet suuren suosion. "Tää on Jedimiekka." Alkaa jo kyllästyä muiden ruikutukseen. Tuliset vasamat ovat vaihtuneet keltavihreäoransseihin.


Gandaluk: Bruenorin pikkuveli, joka tuli etsimään veljeään. Madolle pitäisi päästä kostamaan. Siellähän olisi loottiakin. Sotavasaran ja varsijousen kanssa osaa tehdä (t)uhoakin. Laivamatkailu alkaa jo sujua ilman kaatokänniä.


Aldamir: Dúnadantankki. Käyttelee kahden käden miekkaa yhdellä kädellä. Pukeutuu kokovartaloketjupanssariin. Vihaa örkkejä, rakastaa nuoria neitoja. Ehkä joskus jopa liikaa. Häät ovat tiedossa.


Gadal Arim: Dorwinadanlainen, joka käyttelee kahden käden miekkaa yhdellä kädellä. On vähän kuin Aldamir pienoiskoossa. Puhuu hyvien asioiden puolesta ja tykkää viettää aikaansa paheiden, kuten ryyppäyksen, parissa.


Jari: Umit Puoli-ihmisten satamasta. Viimeinen muistikuva ennen tyrmää oli kova ryyppääminen. Sen jälkeen on jotenkin kulkeutunut useita satoja virstoja kokonaan toisaalle. Huolimatta yrityksistä muisti ei palaile pätkittäin.


Urho Kaataja: Suomalaisparantaja, joka lähti henkilökohtaisista syistä hieman etelämpään. Hämmästyttävän nopeasti oppi perusparantamisen alkeet, ja nyt sujuukin jo hieman vaativammat operaatiot. Pitkäjousi on suosikkiase.


Dil-Vilya: Harmaahaltia Taur Romenista. Tuli oppiin Or-Sarniin isänsä käskystä, ja sai heti vastuullisen tehtävän pitää huolta yhdestä Laen-sauvasta. Tikari on lempiase. "Ootsää muka mun opettaja?!"


Aicanáro (NPC): Lähes kaksimetrinen mies. Syvän sininen ja puhtaan valkoinen ovat lempivärit. Käyttelee leveää miekkaa, pitkää jousta ja Saita. Melkein kuoli sukellusyrityksessään. Eioon lapsuuden ajan ystävä. Seurailee ryhmää vaikka Eioo ei olekkaan mukana.


Järvikaupunki

Hetkisen odoteltuaan ja pienen maksun maksettuaan ryhmä kuljetettiin lautalla joen yli toiselle puolelle. Pitkän kaupunkiin johtavan sillan edessä oli vartiomökkirakennus, ja ulkosalla maleksi kaksi vartijaakin. Ryhmän lähestyessä he pysäyttivät ryhmän, tarkastelivat näitä hetken, pyysivät "sisäänpääsymaksun" ja päästivät ryhmän sisään. Itse silta oli tehty tukevista lankuista ja oli melko leveäkin. Kääpiö kulki visusti sillan keskellä ja katsoi hieman yläviistoon eteensä. Heti sillan jälkeen oikealla puolella oli nelikerroksinen majatalo, jonka oven yläpuolella olevassa kyltissä luki "Vodagarazun". (Kuulostaako tutulta? Lue tämä!)

Majataloa vastapäätä vaunun/veneentekijän työpaja (ja ilmeisesti asuintalokin). Sillan tässäkin päässä oli toki kaksi vartiomiestä. Nerokkaasti ryhmä muisti kysyä heiltä että missä mahtaisi pitää majaansa parantaja. Ystävällinen vartija opasti heidät "Uphelbin Parturi & Apoteekki":in. Niinpä ryhmä kiiruhti heti Uphelbin asunnolle.

Ulko-ovi oli auki ja ryhmä astui sisään muodossa. Liike oli varsin pieni, ja tiskin takana odotteli nuori mies. Hän esitteli itsensä Uphelbiksi. Ryhmä selitti asiansa, ja herra Uphelb vastasi ettei ainakaan osannut taikuudella parantaa. Gadal johdatettiin kuitenkin yläkertaan "workshoppiin", jonne ilmestyi myös Uphelbin vaimo. Hetken tutkinnan jälkeen todettiin, ettei kumpikaan parantajista pystynyt tekemään mitään - ainakaan ilman todella vaativaa leikkausta. Uphelb lisäksi muisteli yrttivarastoaan, muttei sielläkään ollut mitään mikä parantaisi murskaantuneen luun suoraan. Uphelb tosin tiesi erään sellaisen yrtin tuntomerkit ja senkin että sitä kasvaa Nan Annenissa ja mm. Nan Celduinissa. Bursthelas oli yrtin nimi. Hän lupasi etsiä sitä seuraavana aamuna kierroksella käydessään. Lisäksi parantaja suositteli vierailua Vodagarazunin Emännän luona.

Lyhyen kävelymatkan aikana ehdittiin jo päättää, että lähdettäisiin itsekin etsimään Bursthelasta. Dimmu saisi toimia pääetsijänä ja muut auttaisivat parhaan kykynsä mukaan. Sitten jo saavuttiinkin Vodagarazunin ulko-ovelle. Itse majatalo oli kolme kerrosta korkea, ja neljännen kerroksen muodosti kapea torni. Toisen kerroksen kohdalla oli etelään päin antava iso ulkoparveke/terassiyhdistelmä. Majatalo oli Järvikaupungin huomattavin majatalo, ja se houkutti väkeä niin kauempaa kuin itse kaupungista.

Eteisen oikealla puolella oli Hotelli Helpotus, ja suoraan edessä avoinnaolevien pariovien jälkeen itse majatalon ensimmäinen kerros. Silmiinpistävää oli keskellä isoa salia oleva halkaisijaltaan 12 metrinen ympyränmuotoinen baaritiski (joka oli tehty setri- ja pähkinäpuusta, mutta tätä ei ryhmä tiennyt). Tiskin takana oli julmetun iso tulisija joka antoi lämpöä koko saliin. Parvelta (toinen kerros) oli näköala saliin, ja sieltä pääsi myös terassille.

Tarpeeksi iso vapaa pöytäkin löytyi, ja eipä mennyt aikaakaan kun soma tarjoilijatyttö tuli kysymään herrasväen tilausta. Gadal tilasi olutta ja talon Emännän. Tietenkin Gadal sanoi että hän haluaisi hieman keskustella Emännän kanssa omasta pienestä käsivammastaan. Tyttö tiedusteli kohteliaasti, minkälaista olutta Gadal halusi: talon omaa, kaupungin panimoiden olutta vai import -olutta. Gadal halusi testata talon omaa. Muukin ryhmä tajusi että heillä on nälkä ja jano, joten pian tarjoilijalla olikin oikea suurtilaus odottamassa.

Syötiin ja juotiin, ja pian Brunehaut (talon emäntä) tuli paikalle. Brunehautilla oli pitkät tummat hiukset, ja vaikkei hän enää mikään nuori tyttönen ollutkaan, oli hän siltikin erittäin viehättävän näköinen. Osa ryhmän jäsenistä kuvitteli että pari vuosikymmentä sitten Brunehaut oli ollut todellinen kaunotar. Ystävällisesti hän kuunteli kun Gadal kertoi vaivansa, ja ykskantaan sanoi ettei pystynyt auttamaan. Hän tosin kykenisi tekemään proteesin, mutta sitä Gadal ei halunnut.

Huoneet saatiin kun maksettiin hieman ylimääräistä, ja Aldamir maksoi vielä senkin verran ylimääräistä, että pöytään olutta kantava tarjoilijatyttö esittäytyi Anniksi ja kertoi että asui tässä majatalossa. Huoneen numeroa Aldamir ei kuitenkaan saanut selville. Niinpä iltaa istuttiin majatalossa ja nautitiin sen tarjoamista elämyksistä. Urho joi tyypilliseen tapaansa kääpiön kanssa runsaasti olutta, eikä Jarikaan heistä paljoa jälkeen jäänyt. Aamulla tosin olisi aikainen herätys yrttijahtiin, mutta entäs sitten. Sehän olisi ongelmana vasta usean tunnin päästä.

Lyhyen tovin jälkeen (tai siltä se tuntui) aamuaurinko herätti jopa lievää päänsärkyä potevat ryhmän jäsenetkin. Tai sitten se oli hakkaus oveen. Yhtäkaikki aamulinssipuuron jälkeen lähdettiin ulos kaupungista ja Metsäjokea seuraillen etsimään sopivaa yrttiapajaa. Päivä menikin rattoisasti Bursthelasta etsiskellen. Pari maaoravaa nähtiin muttei mitään sen kummempia tahi vaarallisempia villipetoja. Ikävä kyllä kyseistä yrttiä ei kuitenkaan löytynyt. Ehkä se oli ihan oikeasti harvinainen... Yö kuitenkin sujui ongelmitta, ja aamulla lähdettiin paluumatkalla kohti kaupunkia.

Sillalla vartijat pysäyttivät ryhmän ja kysyivät onko heillä mahdollisesti tullattavaa. Ryhmä pudisteli päätään ja vartijat antoivat heidän mennä. Sännättiin tapaamaan Uphelbiä, mutta hän ei kuitenkaan ollut paikalla aamulla. Hänen vaimonsa kertoi että Uphelb oli jokapäiväisellä etsintäkierroksellaan, ja tulisi varmasti takaisin puolen päivän jälkeen. Ryhmä odotteli Vodagarazunissa nelisen tuntia ja palasi takaisin. Vaan eipä ollut Uphelbilläkään ollut sen parempaa onnea etsinnässä. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi vaativa leikkaus, ja Uphelb tunnusti suoraan ettei ehkä olisi tarpeeksi taidokas moiseen operaatioon. Urho lupasi suorittaa leikkauksen, jos saisi välineet ja tilan ja hieman apua. Tähän Uphelb suostui.

Gadalillekkin muistettiin mainita leikkauksesta, ja hänkin suostui. Niinpä viimeisen ryypyn nautittuaan Gadal saatettiin Uphelbin liikkeeseen. Hänelle annettiin hieman yrttiä, ja pian mies olikin taju kankaalla. Näin Urho pääsi aloittamaan työnsä. Parisen tuntia myöhemmin Urho oli valmis ja Gadalkin heräsi. Käteen sattui aivan vietävästi. Leikkauksesta arvioitu toipumisaika olisi noin 35 päivää, ja Urho tajusi itsekin ettei ollut onnistunut täydellisesti. Käsi jäisi pysyvästi jäykäksi. Gadal halusi että hänen kätensä teipattaisiin tiukasti kiinni hänen kylkeensä, ja Urho puolihuolimattomasti onnistuikin kietaisemaan siteet sillä tavalla, että paranemisaika toipumisaika lyheni viikkoon.

Niinpä ryhmällä oli viikko aikaa nysvätä. He tutustuivat kaupunkiin vähän paremmin ja tutkivat paikkoja. Mitään erikoisen ylihienoa ei kuitenkaan tapahtunut eikä ryhmää kiinnostanut mitkään erikoiset paikat. Jossakin välissä muistettiin käydä katsomassa josko kaupungissa olisi kunnon panssareita tarjolla. Kokopeltipukua ei löytynyt, pelkkä peltipaita vain. Kääpiö sai ostettua itselleen kokovartaloketjusukan noin 50% alennuksella ja sai sepästä oppipojan itselleen. Niin hyvin kääpiö onnistui esitelmöimään ketjuhaarniskan ominaisuuksia sepälle. Kääpiöllä ei valitettavasti ollut aikaa ottaa oppipoikaa ja seppä oli tietenkin hyvin pettynyt. Gandaluk kuitenkin lupasi tulla käymään joskus ja antamaan pari vinkkiä. Muu ryhmä pidätteli koko tapahtuman ajan nauruaan miten parhaiten taisivat.

Viikon aikana baarissa aikaansa viettävä Gadal oli kertonut Isännälle että hän ja hänen ryhmänsä olisi töitä vailla. Isäntä kyseli Gadalin aiempaa kokemusta ja hän kertoikin toimineensa henkivartijana. Isäntä lupasi pitävänsä asian mielessään. Päivien kuluessa Gadal huomasi, että joka ilta baarissa kävi eräs merimiehen näköinen järvikaupunkilainen puhelemassa Isännän kanssa jotain. Hieman harvemmin kävi toinenkin mies, tällä kertaa elegantisti pukeutunut, jututtamassa Isäntää. Varsinkin viimeisinä toipumispäivinä molemmat miehet Isännän kanssa jutellessaan vilkuilivat Gadalia ja satunnaisesti paikalla olevia muita ryhmän jäseniä.

Tehtävä

Lopulta sitten merimies tuli oluttuopin kanssa juttelemaan. Kohteliaasti hän pyysi lupaa istua, ja kyseli ryhmältä (joka oli hämmästyttävän suurilukuisena paikalla) hieman heidän taustastaan ja tekemisistään. Ryhmä kertoili laveasti tekemisiään ja keitä olivat. Merimies nyökkäili tyytyväisenä ja kertoi että hän oli kuullut että Gadal oli toiminut henkivartijana ja oli nyt työtä vailla. Gadal vahvisti tämän. Miehellä oli tehtävä hieman isommalle luotettavalle ryhmälle, ja jos ryhmä olisi kiinnostunut, hän kertoisi tästä Pomolleen, joka sitten tulisi henkilökohtaisesti kertomaan tehtävästä tarkemmin. Ryhmä oli tietenkin kiinnostunut, ja niinpä mies kiitti, joi tuoppinsa tyhjäksi, nousi seisomaan ja käveli ulos majatalosta.

Myöhemmin sitten ryhmän aiemminkin näkemä hienosti pukeutunut mies tuli juttelemaan heille. Hän esitteli itsensä Freamundiksi. Hän oli sanojensa mukaan yksi viidestä kaupungin suurimman kauppakillan johtajista. Killat olivat Cladh-wyrkendas (Räätälit), Wodu-craftas (Puunveistäjät), Vebberas (Kutojat), Visceras (Kalastajat) ja poliittisesti merkittävässä asemassa oleva (ja osin myös Puunveistäjien kauppakiltaan kuuluva) Boed-Bylgas (Laivantekijät). Freamund oli Kutojien kauppakillan johtaja. Alkujorinoiden jälkeen Freamund kertoikin ryhmälle mitä halusi heidän tekevän.

Ruton aikana myös Järvikaupungista oli lähtenyt paljon pakolaisia eri suuntiin, ja nyt kun Rutto on ohi, he ovat alkaneet palailla hiljalleen. Freamundin sisar, Hreowalda, on toiminut erään pakolaisjoukon johtajana. Freamundin mielestä nyt hänen siskollaan ja siskon alaisilla olisi hyvä aika tulla takaisin kaupungin suojaan. Ryhmän siis pitäisi toimia pakolaisjoukon oppaina ja suojelijoina paluumatkalla. Pakolaiskylä sijaitsee noin kahden-kolmen päivämatkan päässä Järvikaupungista, ja Freamundilla olisi palkatut oppaat ryhmän matkaan. Ryhmä hieman vielä kyseli jotain juttuja (en muista mitä) ja suostui ottamaan tehtävän vastaan palkkion kuullessaan: 50 hopearahaa nyt / naama, 100 lisää kun pakolaiset ovat turvallisesti kaupungissa.

Niinpä matkaan lähdettiin niin pian kuin se oli teknisesti mahdollista. Oppaina toimi Unhir -niminen sinisillä mielikuvituksellisilla tatuoinneilla koristeltu mies, ja Hreowaldan vanhempi poika, Viclaf, joka oli asunut Järvikaupungissa ennen Ruttoa. Viclaf oli pitkä komea vaaleahiuksinen nuori mies, jolla kasvoi hieman vaaleita haituvia leukapielessä. Unhir esittäytyi olevansa Borgingas -heimon Gramuzlainen, muttei paljoa muuta puhunut.

Niinpä tie johtikin pohjoiseen. Oppaiden avulla tieltä ei käännytty mihinkään suuntiin, eikä mitään vaarallista kohdattukaan koko matkan aikana. Ereborin alla sijaitsevan Laakson kohdalta käännyttiin pienemmälle itään vievälle polulle, ja sieltä alkoi myös mäkimaasto. Edelleen hieman myöhemmin polku haarautui, mutta oppaiden avulla ei vieläkään onnistuttu eksymään. Matkaan meni hieman arvioitui kauemmin aikaa, sillä vasta neljännen matkapäivän aikana saatiin Penstowin pakolaiskylä näkyviin.

Koko matkan ehkä mielenkiintoisin kohtaaminen sattui toisen matkapäivän aikana. Ryhmä havaitsi tiestä noin 100 metriä sivussa seisovan pitkän, uskomattoman kauniin, hoikan ja ylvään haltian. Haltialla oli mustat hiukset, harmaat tuikkivat silmät ja hän hohti outoa valoauraa. Käsissään hänellä oli siniteräinen leveämiekka ja erittäin kauniisti koristeltu kultainen luuttu. Yllään hänellä oli valkoinen ketjupaita sekä hieno harmaa viitta. Haltia katseli ryhmää kun he pysähtyivät ja alkoivat tuijottaa häntä. Hetken kuluttua Dil-Vilya meni juttelemaan Noldon (sillä sellaiseksi hänet joku tunnisti) kanssa ja palasi hyvin nopeasti takaisin kasvoillaan oudon nöyrä ja hämmästynyt ilme. Dimmu meni hieman kauemmas haltiasta, katseli tätä vähän aikaa ja kumarsi kohteliaasti ja hymyili. Haltian ilme ei värähtänytkään, ja niinpä ryhmä sitten jatkoikin jo matkaa.

Penstowissa ei kaikki ollutkaan hyvin. Edellisen yön aikana oli raportoitu viiden lapsen ja kolmen lampaan poissaolo. Lisäksi Hreowaldan nuorempi poika, Volaf, oli löytänyt isoja jälkiä. Kylässä liikkui huhu "näkymättömästä laumasta petoja, jotka murisivat jotain toisilleen". Kylässä oli muutenkin hieman pelokas tunnelma, ja sanomattakin oli selvää, ettei kukaan ollut halukas lähtemään yhtikäs mihinkään ennenkuin kadonneiden kohtalo olisi selvillä. Hreowalda lähestulkoon määräsi ryhmän etsimään lapset ja tuomaan heidät takaisin mikäli se olisi mahdollista. Mukaansa he saisivat Volafin, joka tunsi seutua paremmin kuin Viclaf tai Unhir.

Panttivankidraama

Turhia aikailematta lähdettiin seuraamaan jälkiä, jotka olivat selvästi näkyvissä itään johtavalla polulla (tai sen vieressä). Osin jäljitystä helpotti valkoisten revittyjen vaatteenpalasten löytyminen sieltä täältä. Toisen päivän yönä vartiovuorossa oleva Unhir kertoi menevänsä tuonne hieman syrjemmälle tarpeilleen. Sen sijaan että hän olisi tullut takaisin, lähti hän juoksemaan hirmuista vauhtia karkuun koko leiristä. Siinä ajassa kun ryhmä sai päätettyä että lähtevätkö he perään vaiko eivät oli Unhir jo kadonnut näkyvistä. Kolmantena päivänä jäljet kääntyivät pois polulta ja lähtivät seuraamaan erään kukkulajonon vasenta puolta, ja sitä lähdettiin seuraamaan. Useiden tuntien jälkeen saavuttiin hieman tiheämpään tammimetsään, ja vielä parin virstan jälkeen päästiinkin pienelle aukiolle jonka muodosti paljaslakinen korkea kukkula. Metsän laidasta näkyikin kaikkein jyrkimmällä seinämällä luolan suuaukko, ja tuonne luolaan seuratut jäljet johtivat. Pieni polkukin lähti luolan suulta, ja haarautui hieman myöhemmin, ennen metsän laitaa kuitenkin.

Jonkin aikaa tutkittiin aukiota metsän suojista ja käytiin katsomassa hieman toistakin polkua, ja sitten päätettiin että Dimmu käy näkymättömänä lentelemässä suuaukon lähellä sillä aikaa kun muut odottaisivat metsän laitamilla. Kahta loitsunkuuluvuusheittoa myöhemmin Dimmu lenteli näkymättömänä. Suuaukon peitteenä oli kaksiosainen ovi, jonka alaosa oli kiinni ja yläosa raollaan. Alaosa olikin salvattu paksulla tammilankulla. Huolimatta Aldamirilla lainassa olevasta pimeännäön antavasta pannasta Dimmu ei nähnyt mitään yläosastakaan. Tätä hän mietti hetken, ja samalla kuuli sisältä jotain pulputusta. Ihan kuin joku kiehuisi. Huolimatta Dimmun kokeiluista pimeys ei väistynyt mihinkään, mutta Dimmu sen sijaan kuuli lisää ääniä. Joku möreä ääni sanoi huonolla Northronilla "Joko se alkaa olla valmista" johon kimeä, hento ääni vastasi "Ei ihan vielä mutta kohta". Dimmu lensi sitten takaisin muiden luo.

Ryhmä sitten pohti seuraavaa siirtoaan piiiitkän aikaa, ja viimein tuumattiin että fiksuinta olisi lähettää Dimmu katsomaan mitä sisällä oikein tapahtui. Dimmu lensi rohkeasti pimeyteen seinän vierustaa pitkin, ja noin kahden jalan jälkeen pimeys katosi ja hän näki edessään olevan ison pöydän, ja pöydän päässä istui iso lusikka kädessään kaksipäinen valtavankokoinen olio, joka näytti rumalta peikkomaiselta naiselta. Hieman kauempana pöydästä oli valtava pata jonka alla oli tuli, ja jota pieni tyttö hämmenteli airolla tuolin päällä istuen. Lisäksi isossa kammiomaisessa huoneessa oli yhdellä seinustalla halkopino, toisella hyllyjä ja kaappeja ja kammiosta lähti muutama käytävä. Dimmu kävi lentelemässä näissä sillä aikaa kun olio söi äänekkäästi massuttaen ruokaansa ja hörppi olvia päälle. Huoneista ei löytynyt mitään erityisen ihmeellistä, paitsi yhdessä huoneessa nukkui kaksi lasta ja toisessa kaksi lasta oli kehräämässä villasta lankaa isolla rukilla.

Senkin Dimmu huomasi, että sisältä näki aivan mainiosti ulos, eikä "pimeysseinämä" estänyt valon tulemista kammioon. Niinpä Dimmu päätti siirtää lapset yksitellen ulos luolasta. Hän aloitti nukkuvista muksuista, ja meni seuraavaksi toisen kehrääjälapsen luo. Tämä ei halunnut siirtyä mihinkään, ja vaikka hän kuitenkin siirtyi (ei paljoa hänen vastustelunsa auttanut), Dimmun näkymättömyysloitsu kumoutui. Samalla ällistynyt ipana alkoi huutaa ulkona, ja iso oliokin havahtui katselemaan ympärilleen. Dimmu meni suojelemaan toista kehrääjälasta, ja iso olio otti sopanhämmentäjälapsen mukaansa ja lähti etsimään tunkeilijaa. Ja pian hän löysikin Dimmun...

Olio huudahti Dimmulle, että "Kah! Vieraita! Mites pääsit sisään minun huomaamatta... No, eipä siinä mitään! Jää toki sopalle, se on hyvää ja juuri tehtyä!". Dimmu häkeltyi täysin, mutta sai kuitenkin sanottua jotain takaisin. Juttelutuokion jälkeen Dimmu selitti, että oli tullut hakemaan lapsia takaisin, sillä ne oli kaapattu. Olio väitti ettei tiennyt asiasta mitään. Hän kertoi, että oli pelastanut lapset örkkien ja susien kynsistä. Lopulta päästiin siihen pisteeseen, ettei Dimmu voinut kieltäytyä lounastarjouksesta, ja Skessa (joka oli kaksipäisen peikkomaisen jättiläsmäisen naisen nimi) halusi kaikki Dimmun toveritkin aterialle.

Ruoka oli kammottavan hajuista ja eräs lapsi taisi onnistua kuiskaamaan, että sitä ei kannattanut syödä. Kaikki tietenkin kehuivat kilvan ruokaa, jonka kaatoivat lattialle Skessan huomaamatta. Skessa tiedusteli ryhmän toimia ja tehtävää uudestaan, ryhmä kertoi, ja kyseli hieman asioita. Skessa ei halunnut antaa lapsiaan ilmaiseksi. Hän ehdottikin arvuutuspeliä. Ryhmän jäsenet katselivat toisiaan hämillään ja suostuivat leikkiin. Säänöt olivat yksinkertaiset: jos ryhmä vastaisi yhteenkään väärin, saisi Skessa pitää lapset. Jos he tiesivät kaikki, saisivat he lapset mukaansa.

Skessa esitti seitsemän arvoitusta, joista kahteen viimeiseen sai kolme vastausta. Viimeistä mietittiin todella kauan, mutta kaikkiin vastattiin oikein. Skessa hieman nurisi, mutta suostui antamaan lapset ryhmän hoiviin. Antoipa hän heille jokaiselle jopa pienet nyytit mukaan, joissa oli evästä ja juomaa. Ryhmän hän toivotti tervetulleeksi uudestaan, jos sattuisivat liikkumaan täällä päin. Ryhmä kiitti vieraanvaraisuudesta ja lähti matkaamaan kohti Penstowia.

Dimmu attunoi koko paikan kun siellä oli - ja maagisia olivat iso pata, valtava luuta ja rukki. Esineistä tullee, jos Dimmu niin haluaa, tiedot nettiinkin. -GM huom.

Matka sujui rauhallisesti ilman ihmeempiä kohtaamisia aina kylään asti. Kylässä ryhmä otettiin riemumielin vastaan, ja kylän johtajatar oli jo saanut hieman karavaania kokoon. Enää kolme päivää, ja sitten päästäisiin matkaan. Ulgarista ei ollut kuulunut mitään, taisi joku sitäkin kysyä. Ryhmä tutustui paikkoihin, autteli hieman, otti kehuja vastaan ja harjoitteli, kunnes oltiin valmiita lähtemään matkalle pakolaisten, näiden tavaroiden ja kotieläimien kanssa.

Parin matkapäivän jälkeen ryhmä kärjessä kulkeneet Jari ja Gandaluk havaitsivat tiellä örkin, joka jahtaisi naama tiessä kiinni oravaa. Keskellä kirkasta päivää. Eiväthän sankarimme viitsineet sanoa muille mitään vaan säntäsivät kilvan kohti örkkiä. Karavaanista hieman edellä kulkeva Dimmu näki mitä parivaljakko teki ja pysäytti koko karavaanin, joka oli venynyt todella pitkäksi, että kaikki mahtuisivat kulkemaan kapealla tiellä. Örkki oli pian historiaa, eikä siltä löytynyt mitään mielenkiintoista, paitsi että se oli ihan sinisten tatuointien peitossa. Ruumis vietiin / taiottiin kauas metsään, ja matka jatkui. Hreowalda kyseli seisahduksen syytä, mutta Dimmu vakuutti ettei ollut mitään syytä huoleen, mitään merkittävää ei tapahtunut tai näkynyt. Hreowalda katseli hieman alta kulmiensa, mutta tyytyi vastaukseen.

Karavaani matkasi rauhallisesti ja hidasta vauhtiaan kohtaamatta yhtään mitään järkevää noin viikon verran. Kunnes sitten eräänä yönä noin 20 sekuntia keskiyön jälkeen tapahtui jotain, mikä tulee ikuisiksi ajoiksi jäämään Dimmun, Dil-Vilyan ja Urhon, sekä muutaman kyläläisen mieleen. Joku vartiomiehistä kuuli ison porukan murinaa ja kilinää. Yönäön omaavat näkivät, kuinka koko leirin oli saartanut viisi örkkijoukkoa. Jokaiseen joukkoon kuului kahdeksan örkkiä ja yksi sudenratsastaja, paitsi yhdessä joukossaa oli neljä sudenratsastajaa. Valtavan, verisen, raa'an ja melko epätoivoisenkin taistelun jälkeen Dil-Vilyan yhdestoista nuoli erääseen todella pahasti haavoittuneeseen (molemmat kädet käyttökelvottomia) sudenratsastajaan sai hiljennettyä tämän kesken kovan huudon, ja samalla jäljellä olevat örkit (joista mm. yksi ryhmä oli täysin ilman tappioita) lähtivät karkuun.

Taistelun jälkeen aukiolla oli ruumiita irvokkaissa asennoissa, silvottuina, raadeltuina, verisissä lammikoissa maaten. Haavoittuneet vaikersivat, ja Urholla ei oikein tiennyt mistä aloittaa. Ryhmästä olivat kuolleet Jari (taisteli yksin useaa örkkiä vastaan, yksi suden selässä), Aldamir (taisteli pitkään neljän örkin piirittämänä, pärjäsi ihan hyvin, kunnes sudenratsastaja tuli paikalle ja löi takaapäin - Aldamirin ruumiin örkit ottivat mukaansa), Aicanáro (kuoli ensimmäisten iskujen aikana usean örkin saartamana, sudenratsastaja tai susi tappoi), Gandaluk (Sokeutui taistellessaan kahta sudenratsastajaa vastaan ja surmasi itsensä) sekä Gadal Arim (kuoli suden tai sudenratsastajan osumasta).

Toisaalta maassa näkyi julmetusti surmattuja örkkejä, sillä pakoon pääsi vain yksi kokonainen ryhmä ja muutamia onnekkaita muista, ehkä noin 7 yhteensä. Dimmu oli saanut aikaan todella paljon tuhoa, ja pakolaismiehetkin olivat taistelleet niin hyvin kuin pystyivät. Oli oikeastaan pienoinen ihme että karavaani selvisi niinkin vähäisillä tappioilla.

Jatkuu kun taas pelataan joskus.


Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen GM Mikko Kakkonen.