Tämä Legendaarinen, Ällistyttävä, Tosi Sankareiden Äksönkertomus (LÄTSÄ (tm)) sai alkunsa Esgarothista 11.7. Erûn vuonna 1640 Kolmatta Aikaa. Tämä osa alkaa pelipäivämäärästä 15.7.1641 Kolmatta Aikaa.


[Seuraava osa] [Edellinen osa]
[Ohita hahmokuvaukset]

LÄTSÄ:n (tm) Sankarit:


Durthang: Metsämiesnuorimies, joka löytyi tajuttomana. Nimeksi on vakiintunut Dimmu. "Se sydän oli kauheen evil, mutta mä onnistuin hallitsemaan sitä". Osaa taikoa Firewalleja, ja sittemmin on myös erilaiset boltit lentäneet. Tuliset pallot ovat myöskin saaneet suuren suosion. "Tää on Jedimiekka." Alkaa jo kyllästyä muiden ruikutukseen. Tuliset vasamat ovat vaihtuneet keltavihreäoransseihin.


Gandaluk: Bruenorin pikkuveli, joka tuli etsimään veljeään. Madolle pitäisi päästä kostamaan. Siellähän olisi loottiakin. Sotavasaran ja varsijousen kanssa osaa tehdä (t)uhoakin. Laivamatkailu alkaa jo sujua ilman kaatokänniä.


Aldamir: Dúnadantankki. Käyttelee kahden käden miekkaa yhdellä kädellä. Pukeutuu kokovartaloketjupanssariin. Vihaa örkkejä, rakastaa nuoria neitoja. Ehkä joskus jopa liikaa. Häät ovat tiedossa.


Gadal Arim: Dorwinadanlainen, joka käyttelee kahden käden miekkaa yhdellä kädellä. On vähän kuin Aldamir pienoiskoossa. Puhuu hyvien asioiden puolesta.


Jari: Umit Puoli-ihmisten satamasta. Viimeinen muistikuva ennen tyrmää oli kova ryyppääminen. Sen jälkeen on jotenkin kulkeutunut useita satoja virstoja kokonaan toisaalle.


Urho Kaataja: Suomalaisparantaja, joka lähti henkilökohtaisista syistä hieman etelämpään. Hämmästyttävän nopeasti oppi perusparantamisen alkeet, ja nyt sujuukin jo hieman vaativammat operaatiot. Pitkäjousi on suosikkiase.


Dil-Vilya: Harmaahaltia Taur Romenista. Tuli oppiin Or-Sarniin isänsä käskystä, ja sai heti vastuullisen tehtävän pitää huolta yhdestä Laen-sauvasta. Tikari on lempiase.


Aicanáro (NPC): Lähes kaksimetrinen mies. Syvän sininen ja puhtaan valkoinen ovat lempivärit. Käyttelee leveää miekkaa, pitkää jousta ja Saita. Melkein kuoli sukellusyrityksessään. Eioon lapsuuden ajan ystävä.


Häiden esisysteemit

Ryhmä kokoontui yhteen teleporttioperaation jälkeen. Kaikki olivat kunnossa, ja päättäväisesti lähdettiin tallustelemaan kohti Pardfanin pikkukylää. Matkalla ei tapahtunut mitään, mutta ei kyläänkään asti vielä päästy. Niinpä leiri tehtiin Men Dorwinionin vierelle. Yökin sujui leppoisasti, ja aamulla virkeä ryhmä jatkoi matkaa. Pardfaniin päästiinkin 17. päivän illalla. Kylään ei sen ihmeempiä kuulunut. Lohikäärmeestä ei ollut tietoa, mutta Biarda Jumpett sanoi, että hän olisi valmis milloin vaan lähtemään jahtiin. Erityisesti kääpiö laittoi tiedon muistiinsa.

Aamulla jatkettiin taas kohti Olvia. Päivällä oli tylsää ja lämmintä. Illan tullen saavuttiin Olviin ja jälleen saatiin nauttia yöstä majatalossa. Kylässä oli kaikki rauhallista kuten pitikin olla. Seuraavana iltana päästiin Ivaloon asti, ja sitä seuraavana Kardavanin viinikylään. Täälläkin oli rauhallista. Viinimetsässä ei ole sen koommin ollut mitään häiriötä. Dimmulta kyseltiin lähinnä aiemman seurueen kohtaloa, ja Dimmu kertoikin jotain. Varhain aamulla porukka söi aamupalan ja jatkoi matkaansa kohti seuraavaa pääteasemaa, Ilaninin Vaunukylää. Siellä vietettiin yötä jälleen. Näytti siltä että ryhmä ehtisi sittenkin häihin ajoissa. Ilaninista kun ei olisi enää kuin noin 50 virstaa Karfasiin.

Ryhmä jätti harjoittelutunnit väliin ja matkasi senkin ajan. Seuraava yö vietettiin Donu-joen varrella, eikä vieläkään kohdattu mitään merkillistä. Seuraavan päivän (22.7.) puolivälissä ryhmä pääsikin Karfasiin, jossa häävalmistelut olivat käynnissä. Dimmu esitteli tullikylää muulle ryhmälle, ja sightseeingin jälkeen päätettiin mennä esittäytymään Rencil Opinellalle, tulevalle onnelliselle aviomiehelle. Rencil löytyikin vaivatta, ja ensi töikseen ihmetteli mitä Dimmun kavereille on tapahtunut. Dimmu rutiinilla selosti asiat ja toivoi että hänen nykyinen seurueensa voisi sen sijaan ottaa osaa juhliin. Rencil suostui tähän ja esitteli itsensä muille.

Aikansa kuulumisiaan vaihdettua, morsiamesta juteltuaan ja muista asiaankuuluvista asioista turistuaan Rencil vakavoitui. Hän kertoi, että silminnähden kylä voi hyvin. Kauppiaat maksavat tullimaksun ja matkalaisia riittää yöpymään majataloissa. Kaikki kuitenkaan ei ole välttämättä näin auvoista. Kylän vieressä oleva metsä, se juuri jossa ryhmä aiemmin tuhosi muutaman Mordrekian, oli oudon hiljainen. Olisi nyt luullut, että yli puolen vuoden aikana ainakin pikkulinnut olisivat palanneet metsään. Näin ei kuitenkaan ollut. Tavallinen matkalainen ei tietenkään tällaista pikkuseikkaa huomannut, mutta Rencil oli. Olisi oikein mainiota, jos ryhmä voisi hieman tutkia metsää. Mielellään ennen häitä.

Dimmu totesi, että pitäähän nyt metsä näyttää uudelle ryhmälle, ja samalla siellä voi liikkua silmät auki. Arkranin metsä todellakin oli oudon hiljainen - ikäänkuin siellä ei ollut elämää lainkaan. Muu ryhmä hämmästeli kovin kun Dimmu kertoi että rauniotornissa oli asunut örkkejäkin ihan kylän vieressä. Metsässä samoiltiin koko päivä. Tutkittiin tarkkaan syvää lähdettä, jokea, joen yli menevää pientä siltaa ja itse Haradruinin tornia. Tornin ympärillä lenneltiin ja sisälläkin käytiin. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Rencil ei mitenkään ilahtunut tiedosta, mutta päätti siirtää asian tuonnemmaksi. Hän ei haluaisi pilata häitään murehtimalla tuollaista. Hän luotti ryhmään ja heidän kykyynsä löytää metsästä kaikki mitä siellä kenties oli. Illaksi mentiin tuttuun majataloon, Juopottelevaan Olifanttiin yöpymään. Aamulla olisi häät ja suuret juhlat edessä.

Häät

Aamulla sitten aamupalan ja muun oheistoiminnan jälkeen olikin edessä siistiytyminen ja valmistautuminen häihin. Suurin osa ryhmästä jopa peseytyi. Gandaluk oli tosin mielestään täydellisessä edustuskunnossa, kunhan sai vain kiillotettuaan haarniskansa ja sotavasaransa. Niinpä juhlat sitten alkoivat. Vihkitoimitus oli vuorossa ensimmäisenä. Pastori vihki nuorenparin elämään onnellisena elämäänsä, saamaan paljon lapsia ja muutenkin autuutta ja menestystä. Lopuksi pastori siunasi nuorenparin Montian, Sanorin, Lilean sekä erityisesti Diantin nimeen (edelliset tunnetaan myös nimillä Yavanna, Ulmo, Nessa ja Eru).

Ensimmäisen "virallisen" suukon (ja toisen ja kolmannen) jälkeen oli vuorossa uuden aviomiehen puhe. Kaikki Dorwinadanlaiset tykkäävät pitää puheita ja esiintyä, eikä Rencil ollut poikkeus. Puhe tosin oli hieman takeltelevaa, mutta yhtäkaikki siinä ylistettiin vaimoa, perhettä, ystäviä, Diantia ja kaikkea mahdollista. Seuraava puhuja oli Drel Saladi, Shrel-Kainin Maaherran Edustaja ja Karfasin Kauppamestari. Herra Shrel-Kainin Maaherran Edustaja ja Karfasin Kauppamestari Drel Saladi puhui varsin pitkään ja hieman kuivahkosti avioliiton onnesta ja autuudesta, mutta valisti samalla että kauppasuhteet ja tullimaksujen keräys olivat välttämättömiä kaupungin hyvinvoinnin kannalta. Herra Shrel-Kainin Maaherran Edustaja ja Karfasin Kauppamestari Drel Saladi sai kuulijoilta vaimeat aplodit.

Herra Shrel-Ka.. Tiedätte-kyllä-kenen jälkeen puhui paikallinen alkemisti/maagikko Baradi Faran. Hänen puhui lyhyesti ja puheen pääteemana oli nuorenparin onni. Seuraavaksi olikin vuorossa jo pieni näytelmäsketsi, joka oli paikallisten mielestä hupaisa. Sketsin jälkeen puhui Heliad Josta, kaupungin suurimman majatalon Tullipysäkin omistaja. Eipä hänelläkään erikoisempia ajatuksia ollut, kertoi pari vitsiä ja onnitteli vastavihittyjä. Viimenen puhuja (onneksi?) oli asekauppias Brax Korla. Hän oli Rencilin pitkäikäinen tuttu ja kertoili tarinoita ajoista jolloin Rencil oli vasta nuori pojanvekara. Tämä puhe oli kaikkien mielestä paras, ja sai Rencilin jopa välillä hieman punastelemaan, joskin jutut olivat pelkästään hyväntahtoisia.

Puheiden jälkeen alkoi näytelmät. Isoimmassa näytelmässä kuvattiin kuinka Haradruinin Tornin asuttamat örkit ajettiin vaivatta pois. Örkit kuvattiin mitäänosaamattomiksi mähösiksi. Varsinkin Dimmu muisti ettei asiat menneet ihan tuolla tavalla oikeasti... Toisaalta ehkä oli parempi kaupungin kannalta kuvata asiat noin helpoiksi, sillä synkät muistot voisivat herätä pilaamaan juhlatunnelmaa. Yhtäkaikki lähes koko yleisö nautti esityksestä ja nauroi sille.

Näytelmiä seurasi laulu ja tanssi. Karfasiin oli saatu mainettakin niittänyt yhtye Mithrillica, joka oli illan pääesiintyjä. Bändi soitteli mukavaa ja menevää musiikkia ja kaikilla oli hauskaa. Mukana oli jopa muutama legendaariseksi muodostunut hitti, kuten "Master of Rings", "Enter Shadowman", "The Memory Remains" (omistettu fiktiiviselle Endorissa seikkailevalle ihmiskoiralle, joka laulun mukaan putosi päälleen 30 metristä, kuoli, haudattiin, nostettiin toisena päivänä ulos haudasta (sillä eräs Tämän Täysin Fiktiivisen Ardorissa seikkailevan Ryhmän Jäsen, jonka nimeksi laulussa mainitaan Kuittaa Lisää, muisti että oli olemassa eräs parantava valtaistuin), parannettiin, ja joka menetti aivovaurion seurauksena 95% muististaan), sekä tietenkin "Nothing Else Batters" (kertoi surullisen tarinan täyslevyhaarniskaan pukeutuneesta soturista, joka sai osuman salamasta...). Juhlijat tanssivat sekä lauloivat mukana sikäli kun osasivat.

Tanssin ja laulun ja soiton yhteydessä alkoi juomingit ja syömingit. Ryhmäkin kunnostautui näiden molempien saralla varsin ansiokkaasti, ja onnistuivatpa Urho, Dimmu sekä Aicanáro löytämään itselleen naisseuraakin. Dimmu onnistui iskemään itselleen (ei hän oikein tajunnut itsekkään miten) koko kylän kauneimman tytön, joka oli vielä ennen tulevaa yötä neitsyt. Urhon valintakriteerit laskivat aina joka tuopillisen myötä. Joku muukin taisi käydä kokeilemassa onneaan mutta tuloksetta. Aamulla sitten Dimmu lla olikin hieman ns. hätä kädessä kun ei oikein tiennyt mitä sanoa tai tehdä. Niinpä he sopivat Doriksen kanssa että tapaisivat illalla Tullipysäkissä.

Aamulla koko kylä oli hiljainen ja lähes autio. Muutamat urhoolliset siistivät paikkoja Dimmun kulkiessa kohti majataloa. Muut siellä jo istuivatkin aamupuurolla, osa sitä syöden ja osa pahoinvoivannäköisenä tuijottaen. Tämä päivä päätettiin levätä, koska kerran Renciliäkään ei näkynyt. Päivän kuluessa Dimmu suunnitteli ja mietti mitä sanoisi Dorikselle, ja H-hetken koittaessa hän oli jopa melkein valmis. He juttelivat keskenään kuin kaksi teini-ikäistä konsanaan, joskin molemmat osoittivat tiettyä vakavavuutta. Dimmulla se taisi olla elämänkokemusta, Doriksella vanhemmilta (jotka olivat menestyviä viinikauppiaita) opittua käytöstä. Sovittiin, että Doris kertoisi vanhemmilleen mitä tapahtui ja Dimmu yrittäisi käydä tapaamassa näitä.

Haradruin

Seuraavana aamuna ryhmä päätti mennä tapaamaan aamiaisen jälkeen Renciliä. Rencil löytyikin työpaikaltaan, ja hetken pohdinnan jälkeen ryhmä lähti takaisin Haradruiniin. Jälleen kiivettiin ja lennettiin, mutta mitään ei näkynyt, paitsi eräs salakätkö. Aarrekin siellä oli. Arkusta löytyi rintakoru, jalokiviä sekä mithril- ja kultakolikoita. Rintakoru oli maaginen ja suojasi ylläpitäjäänsä kuten Prayer -loitsu. Kuitenkaan petoja ei näkynyt. Niinpä päätettiin tehdä ansa. Dimmu muisti, että olennon olivat kiiltävän perään. Ripottelemalla erilaisia kolikoita yhteen paikkaan saataisiin selville oliko pikkulintujen palaamattomuuden syynä Mordrak vaiko eikö olisi. Ryhmä keräsi keskenään muutaman kolikon ja sijoitti ne näkyvälle paikalle. Tämän jälkeen jälkiä hieman peiteltiin, ja ryhmä poistui majataloon viettämään iltaa.

Ensin tosin käytiin viemässä Rencilille häälahja. Ryhmä pahoitteli koska oli rehellisesti sanoen unohtanut koko lahjan, mutta löydettyään rintaneulan he äkkiä muistivat koko jutun. Rencil otti lahjan kiitollisena vastaan ja sanoi että Neadal olisi varmasti iloissaan. Ryhmäkin ilahtui kun kuuli että Neadal on ammatiltaan pappi - esine siis sopi hänelle täydellisesti! Loppuillan aikana ei tehty mitään normaalista poikkeavaa.

Aamulla käytiin katsomassa josko rahat olisivat hävinneet, ja olivathan ne. Nerokkaasti pääteltiin että täällä todellakin oli jotain, sillä kyläläiset eivät metsässä liikkuneet. Hetken pohdinnan jälkeen päätettiin kokeiluja jatkaa. Tällä kertaa tehtiin kolme erillistä rahakasaa. Yksi sijoitettiin ylimpään kerrokseen näkyville (katto ja aiemmat ylimmät kerrokset olivat sortuneet tornista jo aikoja sitten), toinen metsän laitaan ja toinen lähelle metsäpuron ylimenevää siltaa. Ryhmä sitten oli lähtevinään pois, mutta heti metsän jälkeen Dimmu taikoi näkymättömäksi Aldamirin, Gandalukin, Dil-Vilyain ja Aicanáron. Nämä neljä menivät väijyksiin sillan viereen ja muut jatkoivat matkaansa majataloon. Sitten vain odotettiin.

MordrakIllan ja pimeän koittaessa Gandaluk havaitsi, kuinka ilmeisesti tornin raunioituneiden seinän päältä lehahti lentoon iso, ruma ja harmaanahkainen olento. Olennolla oli pitkä häntä, terävät pitkät hampaat ja kynnet. Siivet olivat höyhenten peitossa kuin linnulla ikään. Gandaluk kuiskasi muillekkin asiasta, ja Dimmulle tulvahti muistoja mieleen. Väijyjät katselivat kuinka olento kävi hakemassa ensin tornin ylimmän kerroksen lattialla olevat rahat mukaansa ja vei ne jonnekkin. Tämän jälkeen otus istahti uudestaan sortuneen seinän harjalle, ja puolisen minuuttia myöhemmin sitä ei enää näkynyt ollenkaan. Otus siis katosi kaikkien neljän katsellessa sitä.

Ei mennyt aikaakaan kun otus kuitenkin lehahti uudestaan lentoon samasta kohdasta mihin se oli kadonnutkin. Täysin äänettömästi otus lensi kohti metsän laitaa ja haki siellä olleet rahat, ja vei nekin jonnekkin kätköön. Jälleen otus istahti seinän harjalle, käänteli päätään ja tarkkaili ympäristöään ja pian se taas katosi. Vaan pian se taas lehahti lentoon ja lensi suoraan kohti ryhmän väijytystä. Äänettömästi se laskeutui maahan, ja juuri kun se oli ottamassa rahoja, Gandaluk iski sen pään murskaksi. Otus nytkähti kerran ja sen jälkeen makasi liikkumattomana. Ryhmä katseli sitä hetken, ja eipä mennyt kauaakaan kun se taas katosi! Hieman hämillään olevat väijyjät tökkivät raadon oletettua sijaintipaikkaa, ja kyllä siinä tuntui jotain olevan. Noin 10 minuutin päästä otus kuitenkin tuli taas näkyviin, eikä enää kadonnut.

Ryhmä nappasi olion pään säkkiin ja hautasi ruumiin. Sen jälkeen mentiin hakemaan rahat ja tutkimaan otuksen oletettua pesää. Ja niinhän siinä sitten kävi, että joku onnistui huomaamaan erittäin taidokkaasti kätketyn laukun. Laukusta löytyi sauva, seitsemän pientä pussia, kuuden käärön pinkka sekä näivettynyt pienen apinamaisen olennon pää. Äkkiä kaikki piti heti välittömästi siinä samassa voimahavainnoida, ja kaikki muut paitsi seitsemän pussia hohtivat. Pää ja sauva olivat sinisiä, ja kääröistä kaikki muut paitsi yksi oli sinisiä. Sitten tietenkin kaikki attunoitiin. Sauva oli pystyvä taikomaan tulivasamia, ja apinanpää tuplasi olevaisen käyttäjän mahtipisteet kuukaudeksi, mikäli tämä keitti ja söi pään. Punaisena loistanut käärö sisälti mahtavan loitsun - 30. tason loitsun Samoojan listalta 'Path Mastery'. Tämä oli vasta alkua; toisessa käärössä oli Munkin listan 'Evasions' tason 100 loitsu, kolmannessa 'Invisible Ways'in tason 6 loitsu, neljännessä 'Elemental Shields'in tason 100 loitsu, viidennessä 'Lofty Bridge'n tason 75 loitsu, ja viimeisenä ehkä kaikkein mahtavin loitsu, Permanent listalta 'Spell Enchancement' (50. tason loitsu). Ja mitä hahmot eivät tiedä - pelaajat kylläkin - on se, että kääröt oli varastettu Dol Guldurista. Siitä siis niiden kovat tasot johtuvat. Ja jos joku ei tiedä miten Dol Guldur liittyy koviin tasoihin, niin kannattaa lukea Tolkienia. -GM huom.

Kääröjä ihmeteltiin vähän aikaa, ja pian alettiin kehittelemään ideoita miten tuo Permanent -riimu saataisiin tuhlattua. Dimmu Joku keksi, että koska hän ei tapaisi "vaimoaan" pitkään aikaan, niin hän voisi veistättää sopivan puupalikan, käyttää riimun siihen ja heittää samalla loitsun Vibrations... Tästä riitti hupia pitkän aikaa, mutta loppujen lopuksi näin ei kuitenkaan tehty. Kääröt päätettiin säästää. 7 pussia ja apinanpää haudattiin maahan (pusseissa oli lepakonsiipiä, sisiliskon silmiä, korppikotkan kynsiä ja sen sellaista) koska ketään ei huvittanut syödä päätä.

Mordrakin pää sen sijaan vietiin näytille Rencilille, joka kiitti ryhmää. Ryhmä varmisti, että enää koko alueella ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ainakaan metsässä. Torni oli läpikotaisin koluttu, metsäpuro ja pieni lähde tutkittu ja muutenkin koko metsää oli samoiltu ristiin rastiin. Rencil kiitti vielä kerran niin avusta kuin häälahjastakin ja osallistumisesta häihin. Ryhmä vetäytyi takaisin Raakkuvaan Sammakkoon suunnittelemaan tulevaisuuttaan. Ketään ei erityisemmin huvittanut lähteä takaisin Rhûnin järveä kiertämään, paitsi Dimmua ja Dil-Vilyaa. Gandaluk sanoi kuulleensa jotain Esgarothista jonka pitäisi olla pohjoisessa, joten niinpä päätettiin lähteä sinne. Kellään ei tosin ollut aavistustakaan miten sinne päästäisiin, mutta aluksi päätettiin mennä kartalla näkyvään Buhr Mahrlingiin, mikä se sitten ikinä olikaan. Jonkinlainen kylä tai kaupunki ilmeisesti. Se olisi Celduinin varrella, ja hyvällä tuurilla sieltä saattaisi saada lisää ohjeita.

Seikkailujen ja tämän kirjoituksen välissä oli sellainen mukava 1½ kk väli, joten en muista hirveästi mitä missäkin tapahtui...

Matkaan lähdettiin heti kun päästiin. Ja eiköhän heti ensimmäiseen risteykseen päästyä oltu jo unohdettu minne siitä piti kääntyä. Jumalaisella johdatuksella hahmot kuitenkin sattuivat jotenkin ihmeellisesti vahingossa valitsemaan oikean reitin, ja niin päästiin eteenpäin. Lopulta päästiin Buhr Mahrlingiin, jota asutti eräs Éothraimin suurimmista heimoista. Ryhmä sai luvan yöpyä kylässä, ja tarjottiinpa heille ruokaakin. Tietenkin ryhmältä kyseltiin keitä he olivat ja mistä he tulivat ja minne he menivät ja olivatko he nähneet itäläisiä. Aamun koittaessa sitten jatkettiin iloisina matkaa.

Erinäisten kohtaamisten, arpomisten, suunnistamisen (välillä käytiin kiivastakin väittelyä siitä mitä polkua tai tietä pitäisi lähteä seuraamaan ja että mentiinkö ylipäänsä oikeaan suuntaan) ja sen sellaisen jälkeen lopulta, kuin ihmeen kaupalla saatiin näkyviin Järvikaupunki. Matkan varrelle sattui mm. öinen kolmen mäkipeikon kohtaaminen, joista yksi onnistui murskaamaan jonkun (en nyt enää muista kenen) käden, eikä sitä pystytty parantamaan. No, löytyi peikoilta jotain loottiakin, mm. 3000 tinakolikkoa. Vaikka ryhmän teki kuinka mieli mennä Järvikaupunkiin, tuntui kuin joku näkymätön muuri olisi pysäyttänyt heidät kaupungin vieressä virtaavan joen väärälle rannalle. Samalla jokaisen ryhmän jäsenen päässä kuului mahtava ääni, joka sanoi: "Ja tästä sitten jatketaan syksyllä!".

Jatkuu täällä!

Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen GM Mikko Kakkonen.