Tämä Legendaarinen, Ällistyttävä, Tosi Sankareiden Äksönkertomus (LÄTSÄ (tm)) sai alkunsa Esgarothista 11.7. Erûn vuonna 1640 Kolmatta Aikaa.

[Seuraava osa] [Edellinen osa]

LÄTSÄ:n (tm) Sankarit:


Bein Lavanmellon: Sindahaltia joka kulkee pitkin maita ja mantuja Arphen -sutensa kanssa. Omi Mithkarakin. Osaa rauhoitella eläimiä tehokkaasti.


Durthang: Metsämiesnuorimies, joka löytyi tajuttomana. Ystävien kesken Dimmu. "Se sydän oli kauheen evil, mutta mä onnistuin hallitsemaan sitä". Osaa taikoa Firewalleja, ja sittemmin on myös erilaiset boltit lentäneet. Tuliset pallot ovat myöskin saaneet suuren suosion.


Valkokarhu: Nuori mies kaukaa pohjoisesta. Haluaa penkoa jokaisen repun ja näytellä tähteään kaikille. Alkaa oppia 'Etelän miesten' tavoille.


Eioo: Urbaani metsäläinen, jolla on tehtävä. Tai useita. Ei hän itsekkään muista. "Onko sulla tehtävä?" - "Eioo!". "Miks toi susi nuolee mun naamaa?"


Gandaluk: Bruenorin pikkuveli, joka tuli etsimään veljeään. Madolle pitäisi päästä kostamaan. Siellähän olisi loottiakin.


Nardhol: Ylpeä, ärsyttävä, halveksiva Noldo. Todellista johtaja-ainesta. Pystyy halveksimaan jopa Prinsessoja.


Aldamir: Dúnadantankki. Käyttelee kahden käden miekkaa yhdellä kädellä. Pukeutuu kokovartaloketjupanssariin. Vihaa örkkejä.


Aicanáro (NPC): Lähes kaksimetrinen mies. Syvän sininen ja puhtaan valkoinen ovat lempivärit. Käyttelee leveää miekkaa, pitkää jousta ja Saita. Eioon lapsuuden ajan ystävä.


Huima takaa-ajo

Muut jättivät kääpiön juomaan ja Eioon nukkumaan ja menivät itse laivalle odottelemaan. Daelhaelin ilmoitti jäävänsä retkeltä pois ja hänet tavoittaisi hotelli Kultaisesta Joutsenesta. Kapteenikin ilmestyi laivalle ihmeen selvän oloisena, eikä kulunut pitkäänkään, ennenkuin muukin miehistö ilmaantui paikalle. Kuului pientä nurinaa, mutta nopeasti (Aldamirin ja muidenkin auttaessa) lasti saatiin purettua yön pimeydessä. Kapteeni tosin oli suunnitellut että lasti purettaisiin vasta huomenna, mutta tällaisen erikoistilanteen kohdalla hän teki poikkeuksen.

Seuraava öiseen laivamatkaan liittyvä pulma oli rannikon tarkkailu. Miehistöstä kukaan ei oikein nähnyt pimeässä, joten Nardhol sekä Bein suostuivat tarkkailemaan rannikon etäisyyttä laivasta. Näin päästiin purjehtimaan yölläkin. Yöllinnen vauhti ei tosin päätä huimannut, mutta eteenpäin kuitenkin päästiin. Toiset menivät valitsemaan itselleen mieleisensä hytit ja rupesivat tekemään kuka mitäkin.

Kolmantena purjehduspäivänä (matkalla oli ollut tylsää, joskin aallokko oli koko ajan käynyt hieman tavallista korkeammalla, noin 70 senttiä korkeita vaahtopäitä) saatiin näkyviin eräs torni. Joku muisti sen Minas Falathiksi. Hetken päästä Aldamir sattui huomaamaan pienen veneen, jota oli yritetty kätkeä tornin kohdalla sijaitsevien pienien luotojen taakse. Kuvauksen perusteella se olisi voinut sopia kidnappaajien veneeksi.

Käynnistettiin Suuret Neuvottelut. Aicanáro muisti kuulleensa juopuneelta merimieheltä jotain jostain salaisesta luolasta. Loppujen lopuksi idea ryhmän jakamisesta kahteen osaan (toinen maata pitkin, toinen lähtisi tarkistamaan josko luolaa olisi olemassa) hylättiin. Sovittiin, että kaikki menisivät luolalle, kunhan sen olemassaolosta saatiin ensin varmuus. Kapteeni lupasi koukata hieman lähempää rannikkoa - torni oli noin 300 metrin päässä rannikosta, ja veden pinnalta oli noin 70 metrin pystysuora nousu maanpinnalle. Näin ollen alusta ei nähtäisi tornista käsin.

Ryhmä soudettiin kolmella soutukerralla pienelle luodolle, joka oli suoraan oletetun kaappaajien veneen kohdalla. Toden totta, luolahan siellä oli. Kapteenin kanssa sovittiin, että he seilailisivat edestakaisin kahden päivän ajan aina tähän samaan aikaan (jotain 19:00 illalla). Seuraava pulma oli ryhmä siirtämisessä luodolta luolan suuaukolle. Matkaa oli vain viitisentoista metriä, mutta aallokko oli vielä hurjempaa ja ristivirtaukset sekä jääkylmä vesi olisivat koituneet varmasti uimista yrittävien kohtaloksi. Dimmu auttoi asiaa pienillä loitsuilla, ja Aicanáro laittoi itsensä ja Eioon lentämään.

Luolia & Lohikäärmeitä ?

Luola siis todellakin oli olemassa. Lattia oli liukas ja äyriäisten sun muiden merenelävien peitossa. Luola muuttui hyvin nopeasti keskusluolasta useiden sivuluolien sokkeloksi. Pari kertaa kääpiö vaistosi vaaraa; molemmilla kerroilla viattoman näköisestä lammikosta jotka olivat pienissä kammioissa. Siellä täällä oli outoja kivimuodostelmia, ja löysipä Aldamir julmetun suuren timanttimuodostelmankin. Dimmu tarjoutui selittämään, että kyseessähän oli vain tavallista kristallia. Arkkukin löytyi ja Aldamir otti sen kantoonsa. Arkku oli pieni ja sen sisältö helisi ja kilisi. Aldamir ovelana miehenä pudotti arkun kertaalleen kovalle kalliolattialle mutta arkku kesti. Muut hieman tuskailivat Aldamirin järjenjuoksua - olisihan nyt kaikki potionit yms hajalla.

Aldamir joutui kerran ansakuoppaankin, mistä selvisi varsin pienin naarmuin (ja mahtavin expoin. Ensimmäinen kriittinen, E-C. -GM huom.) ja Gandaluk kävi tuomassa köyden hänelle. Muut kiskoivat Dúnadanin ylös montusta, ja heti perään kääpiönkin. Kääpiö olisi halunnut jäädä tutkimaan monttua tarkemminkin, mutta suostui sitten tulemaan ylös muun ryhmän uhatessa jättää kääpiö monttuun.

Käytäviä samoillessaan ryhmä tuli soihtujen valaisemaan varastohuoneeseen, jossa oli jos jonkinnäköistä tarviketta: ruokaa, juomaa, hedelmiä, jauhoja, vaatteita, muttei kuitenkaan lankkuja. Ketään joka olisi sytyttänyt soihdut / ylläpitänyt niitä ei näkynyt. Käytävä kuitenkin jatkui kammiosta eteenpäin. Eipä aikaakaan kun saavuttiin nopeasti virtaavan veden äärelle. Käytävä kohosi molemmilta puolilta ennen virtaa huomattavasti, ja reunat olivat liukkaat vaikeuttaen vauhdinottoa ja ponnistusta. Joku oli kuitenkin tarkkaavainen ja havaitsi pienet koukut seinissä, joihin voitaisiin pujottaa köysi jonka avulla päästäisiin yli. Näin tehtiinkin.

Heti kohta perään, pienen nousun jälkeen tultiin jälleen virran ääreen. Gandaluk havaitsi jonkin ison, noin nelimetrisen varjon vilahtavan ohi virrassa. Tälläkin kohtaa seinissä oli koukkuja. Kukaan ei tosin halunnut lähteä ylittämään virtaa. Tämä oli sitäpaitsi vielä leveämpi ylityspaikka kuin edellinen. Dimmu yritti kovasti miettiä minkälainen eliö voisi olla niin pitkä ja elää tällaisessa paikassa, muttei keksinyt mitään. Päätettiin lähettää kaksi tiedustelijaa katsomaan mitä toisella puolella olisi, varsinkin kun käytävä teki tiukan kurvin heti virran jälkeen. Eioo ja Gandaluk olivat vapaaehtoisia, ja heidät Dimmu pompautti yli. Kaksikko kiipesi ylöspäin spiraalimaisesti kaartuvaa käytävää noin 45 metriä ja tuli köysisillalle. He näkivät nyt myös tornin lähempää, mutta katolla ei näyttänyt olevan ketään. Köysisillan alapuolella oli vettä, joka solisi hiljalleen. Vesi oli padottu Äiti Luonnon puolesta kahteen kiviröykkiöön. Tämän todettuaan kaksikko palasi takaisin.

Muun ryhmän osalta virran ylitys tuotti päänvaivaa. Lopulta yli kuitenkin päästiin, kiitos Dimmu jonkun taikavoimien ("Mutta minähän olen vain puunhakkaaja!" -Dimmu Joku huom.) ja näin matka jatkui. Tultiin siis köysisillalle. Silta oli huteran näköinen kapistus, jonka keskellä kulki lankkuja koko 15 metrin ylityksen pituudelta, ja kalliosta kallioon oli kiinnitetty köydet joista voisi ottaa käsin tukea. Koska vielä ei ollut täysin pimeää vaan hämärää, ja koska Dimmu oli hieman uupunut ponnistuksistaan, päätettiin palata käytävään levolle. Ylös jätettiin kaksi vartijaa ja muut menivät alas, kuitenkaan ylittämättä virtaa.

Herätys sovittiin noin kello neljäksi aamuyöllä. Haltiat herättivät ruususen unta nukkuvat seikkailijat. Aamulla hämmennys oli suuri, kun ryhmä tajusi ettei heillä ollut enää öljyä lyhtyyn. Kukaan ei tajunnut ottaa sitä mukaan laivalta eikä kellään ollut sitä repussakaan. Hetken aikaa toisiaan haukuttuaan Aicanáro sytytti käteensä taskulampun, ja näin, kuin elefantit peräkkäin marssien (siinä lastenlaulussa - ja yhtä äänekkäästi) ryhmä palasi köysisillan ääreen. Kuunsirppi oli olematon, mutta taivas oli muuten kirkas. Ihmiset näkivät noin 20 metriä eteenpäin, haltiat ja kääpiö ja wose enemmän. Näin lähdettiin ylittämään siltaa, yksi kerrallaan. Köysi sidottiin aina ylittäjän ympärille, niin ettei hän putoaisi ainakaan veteen. Kallioseinämään paiskautuminen olisi jo eri juttu, mutta noh. Aina ei voisi voittaa.

Eioo meni yli ensimmäisenä ja selvisikin perille asti. Hän huomasi seisovansa kivipaadella, joka oli ison huoneen pitkittäisseinän suuntainen. Kivipaaden toisessa päässä olivat portaat alas itse huoneeseen, toisen pää loppui hieman ennen vesiputousta, joka muodosti huoneen toisen päädyn. Vastapäätä huonetta lattiatasosta näytti lähtevän leveät portaat ylös. Eioo ei halunnut mennä kuitenkaan turvalliselta paadelta mihinkään, vaan odotteli muita. Ylitys sujuikin hyvin aina siihen asti kunnes jäljellä oli enää Aicanáro ja Valkokarhu. Noin viisi metriä ennen muita Aicanáro kompastui ja putosi alas. Valkokarhu päästi köydestä irti, koska ei halunnut itse paiskautua mukaan. Aicanáro päästi huudon, joka loppui molskahdukseen. Lähes heti perään kuului ylhäältä tornista hälytyshuuto.

Eioo kuuli ystävänsä äänen. Hän selitti Dimmulle nopeasti että tekisi jotain, sillä Eioo aikoisi pelastaa ystävänsä, josta muut eivät näyttäneet välittävän yhtään. Dimmu teki taas jotain ja Eioo leijaili hallitusti alas. Gandaluk pudotti köyden ja iskuhaan alas, sitoen köyden toisen pään kiinni sillan tukiköyteen. Eioo löysi nopeasti Aicanáron (ja useita kavalia teräviä salakareja) veden alta ja onnistui valtavin ponnistuksin kiskomaan tämän pinnalle. Vielä vaikeampaa oli saada uitua ilmeisesti tajuton mies kannossa köydelle asti, mutta jotenkin Eioo onnistui tässäkin. Hän kiinnitti iskuhaan Aicanáron hohtavaan valkoiseen haarniskaan, ja kiipesi itse köyttä pitkin ylös. Tämän jälkeen hän kiskoi ystävänsä ylös.

Muut olivat tällä aikaa joutuneet ansaan ja saaneet Beinin tapettua. Bein oli kulkenut ryhmän kärjessä kohti huoneen toisella pitkittäisseinustalla olevia portaita, ja juuri päästessään ylimmälle portaalle hän epäonnekseen laukaisi ansan. Seurauksena Beinin vasemman kyljen ja reiden päälle tippui valtava pyöreä kivenlohkare, joka lähti poukkoilemaan alaspäin portaita. Samaan aikaan sekä portaiden ylä- että alapäähän tipahti jykevä rautaristikko. Kuin ihmeen kaupalla muut onnistuivat väistämään lohkareen, joka jysähti alapään rautaristikkoon. Ristikko ei murtunut, mutta vääntyi pahoin.

Aldamir kävi näyttämässä voimiaan ja väänsi yläpään ristikkoon itsensä mentävän aukon. Muut katselivat hieman hämmästyneinä ja kehottivat Aldamiria tekemään saman alapään ristikollekkin. Se ei kuitenkaan onnistunut, mutta yhdessä kääpiön ja Eioon kanssa ristikkoon saatiin kulkuväylä. Tarkistettiin, että Bein todellakin oli kuollut, ja jatkettiin matkaa.

Portaikosta lähtevä kapea käytävä päättyi toisiin portaisiin, joiden päässä katossa oli luukku, ja seinässä vipu. Kääpiö mitään ja ketään epäilemättä vetäisi vivusta, jolloin luukku liukui sisään, ja kääpiötä kohti heitettiin viisi tikaria. Näistä yksi raapaisi hieman. Kääpiö ennätti nähdä soihtujen valaiseman tilan, ja viisi irvistelevää itäläistä luukun ympärillä, ennenkuin perääntyi riittävän välimatkan taa. Toisaalta kääpiö olisi halunnut jäädä ammuskelemaan raskaalla varsijousellaan, mutta myös itäläiset perääntyivät hieman. Itäläiset heittivät kuitenkin yhden soihdun luukusta alas.

Puunhakkaajan Poika alkoi tuumiskelemaan asiaa, ja päätyi lopulta tuhoamaan useita kuutiometrejä kalliota, sekä osan kattoa, jolloin eräs itäläinen tuli sortuman mukana alas. Hän putosi ilkeästi niskalleen, eikä liikkunut. Kivipölyn haihduttua samainen Poika manasi Eioon lentäväksi ja näkymättömäksi. Eioo lähtikin lentelemään luukusta tiedustelemaan. Hän havaitsi hieman luukusta hieman taaempana yhdeksän samanlaista itäläistä kuin alas tippunut. Näiden keskellä oli laiha nainen, joka esitti ryhmälle kumealla miesäänellä antautumisen ehtoja. Naisen vieressä oli eräs hieman rumempi itäläinen, jolla oli takissaan molempien olkavarsien kohdalla jonkinnäköisiä tunnuksia.

Lopulta nainen lähti ruman itäläisen kanssa jonnekkin muualle, ja 9 vartiomiestä perääntyivät luukusta hieman. Eioo palasi alas ja kertoi tulokset. Dimmu taikoi kaikki lentäviksi ja niin he lensivät luukusta ulos oviaukon läpi isoon huoneeseen. Dimmun lattiaan tekemä aukko oli rajoittunut juuri oviaukkoon, niin ettei isoon huoneeseen pääsisi käytävästi muuten kuin hyppäämäällä tai lentäen. Muutama itäläisistä ehti jopa heittää tikarinsa ennenkuin ryhmä oli kadonnut sujuvasti isoon huoneeseen. Kun itäläiset saivat vastaansa vielä pari vasamaa ja nuolta, hekin pakenivat kiireen vilkkaan pois käytävästä jonnekkin nurkan taakse. Eräs oli hieman haavoittunut. Ison huoneen takaseinällä oli siistissä rivissä vankisellejä. Eräästä niistä löytyi takkupartainen kääpiö, Turan nimeltään, ja toisesta melkoisen sievä ja söpö Dúnadanneito. Kukapa muukaan kuin Nardhol Johtaja otti kunnian tuon neidon pelastamisesta. Neito kertoi nimekseen Doleniel, ja hän oli Romenostin varuskunnan komentajan tytär. Hänen isänsä oli vaikutusvaltainen mies jolta saisi hyvät lunnaat. Tietenkin Nardhol lupasi tehdä kaikkensa suojellakseen tyttöä.

Tällä välillä Dimmu oli paukauttanut tulisen pallon erääseen huoneeseen jossa oli 7 itäläistä. Yhtä niistä päästiin jopa kuulustelemaan, mutta Nardholin tarttuessa tätä hieman kovakouraisemmin, menetti itäläisparka tajuntansa. Joku kävi hakemassa lankunpätkän kuopan ylle, ja Eioo lähti näkymättömänä tiedustelemaan. Hän huomasikin käytävän päässä, nurkan takana pari itäläistä väijymässä. Eioo hiippaili takaisin, ja muu ryhmä aloitti salavihkaisen lähestymisen haarniskat ja aseet kilisten. Itäläiset säntäsivät ylöspäin vievään portaikkoon. Gandaluk äkkäsi toisen näistä vielä kykkimässä portaikossa, ja ampui nuolen kohti. Itäläisen naama katosi yllättävän nopeasti näkyviltä.

Ambush!

Portaiden yläpäässä Eioo ei enää nähnyt ketään. Käytävä sen sijaan taas jatkui. Eioo tiedusteli hieman ympäriinsä, ja näkikin kauempana eräässä huoneessa muutaman itäläisen ja näiden jonkun sortin pomon odottamassa. Muu ryhmä tuli rohkeasti 10 metriä Eioon perässä, noin suunnilleen. Sopivalla kohdalla käytävää Eioon näkemä lauma purkautui käytävään hirmuisen kovalla äänellä mölisten estäen ryhmän etenemisen. Lähes heti perään heidän taakseen ilmestyi samanmoinen ryhmä. Jossain välissä Nardhol lyötiin maahan, ja Doleniel jotenkin katosi. Eioo onnistui tappamaan takaapäin väijyksistä itäläisten komentajan, ja muut olivat helppoa riistaa. Gandaluk mm. ampui kersantin sydämen rikki.

Dolenielkin ilmestyi näkyville, mutta kukaan ei kysellyt mitään. Eräästä huoneesta löytyi pappi, joka ei tiennyt mistään mitään. Niinpä edettiin takassa olevan salaluukun kautta suoraan pääpomon luo. Huoneen ovella oli neljä nuorta pohjalaispappia kädet levällään, estäen sisäänpääsyn. Lisäksi huoneessa oli eräs toinenkin isompi pomo, joka piteli aaltoteräistä tikaria Herufaran kurkulla. Dimmu Jostain kumman syystä tikari alkoi yht´äkkiä täristä, ja Aldarmirin avustuksella tehtiin hentojen pappien rivistöön aukko. Taidettiin niistä pari tappaakkin. Eioo hiipi näkymättömänä ison pomon taa ja tappoi tämän yhdellä iskulla. Sitä ennen tosin Aldamir ja Valkokarhu olivat menettäneet taistelutahtonsa ja katselivat vain autuaina edessään riehuvaa taistelua. Lisäksi Valkokarhu huomasi ettei kuule mitään.

Tyttö pelastettiin, lootti tutkittiin (eipä juuri mitään hienoa) ja papeilta kyseltiin kaikenlaista. Näytti siltä että nämäkin olivat jonkin lumouksen alla, sillä heti kun Iso Pomo oli kuollut, lysähtivät nämäkin maahan päätään polvien välissä pidellen. Papit eivät tienneet mistään mitään eivätkä osanneet sopivia parannustaikoja, mutta osasivat kertoa Valkokarhun kuuroudesta. Se saattoi olla kirous. Valkokarhu oli tietysti ymmällään tilanteesta, mutta kun Dimmu & muut näyttivät hänelle merkkiä "Kaikki OK!" (Peukalo ylös ja himohymy naamalla) hän rauhoittui hieman.

Tajuttomuutensa läpikin Nardhol näki kuinka kaunis Herufara kietoutui Aldamirin kaulaan...

Kääpiösooloilua

Kun kerran mistään ei löytynyt mitään, päätettiin mennä alimpaan kerrokseen, lähelle vankisellejä hieman lepäilemään. Tätä ennen joku telkesi nerokkaasti papit ja henkiin jääneen itäläisen yhteen pieneen huoneeseen. Kääpiöt kuitenkaan eivät halunneet levätä, vaan tahtoivat aivan välttämättä lähteä alas luolia tutkimaan. Valkokarhu tahtoi tulla mukaan, vaikkei kuullutkaan mitään. Aldamir jäi yläpuolella vahtimaan muiden unta.

Kääpiöt & Valkokarhu tajusivat ottaa mukaansa lankkuja ja köysiä, onnistuivat ylittämään köysisillankin mainiosti, rakensivat lankuista ja köysistä pienet sillat virtausten yli, ja näin pääsivät pimeisiin luoliin. Soihtu sytytettiin, ja taas kaikki näkivät. Aluksi käytiin tutkimassa käärmekäytävää. Gandaluk hiippaili käytävän läpi eikä onnistunut herättämään yhdenkään käärmeen huomiota. Hän saapui suureen luolaan, jossa oli useita hyvin varjoisia syvennyksiä. Noissa syvennyksissä hän näki yhteensä kymmenen Kalmoa, jotka kaikki alkoivat lähestymään kääpiötä. Hän päätti juosta käärmekäytävän läpi muiden luo. Käärmeitä jälleen pursusi koloista, ja ryhmä perääntyi takaisin vesiputouksen läpi isoon huoneeseen.

Tämän jälkeen käytiin tutkimassa se kohta missä oli ollut hirmuisen liukasta ja jyrkkä kaistale pieneen vesisyvänteeseen. Gandaluk muisti että oli tässä vainonnut vaaraa, joten kukaan ei halunnut lähteä ylittämään tuota liukasta käytävänpätkää. Niinpä kierreltiin hieman muualla, odoteltiin että vuorovesi laskisi että päästäisiin eteenpäin, kunnes saavuttiin mitään merkittävää löytämättä erääseen pieneen huoneeseen, jossa oli syvännäköinen lammikko, halkaisijaltaan noin 14 metriä. Kukaan ei vaistonnut vaaraa, ja saatiin mahti-idea! Kääpiöt perääntyivät siten että Valkokarhu näki yhä eteensä, ja viimeksimainittu meni sohimaan lammikkoa keihäällään.

Ennenkuin kukaan ehti tajuta mitään, Valkokarhua kohti syöksyi keskeltä lammikkoa neljä valtaisaa lonkeroa. Valkokarhun nopeus ei riittänyt alkuunkaan yhdenkään väistämiseen. Kolme lonkeroa sai otteen nuorukaisesta, yksi rinnan ympäriltä, yksi jalasta ja yksi lonkasta. Valkokarhun säälittävä yritys pistää otusta keihäällään ei onnistunut. Kääpiöt syöksyivät toverinsa avuksi, mutteivät saaneet otukseen juuri minkäänlaista vahinkoa. Samassa jättiläismäinen nokantapainen uloke ilmestyi pintaan ja haukkasi Valkokarhua reidestä. Kääpiöt jatkoivat otuksen hakkaamista, ja Valkokarhu kadotti tajuntansa. Vaikkei Valkokarhu sitä itse kuullutkaan, myös hänen kauhunhuutonsa loppuivat samalla. Nopeasti otus katosi takaisin veden alle vieden Valkokarhun mukanaan. Kääpiöt perääntyivät paikalta lähes yhtä nopeasti useita kymmeniä metriä taaksepäin. Silloin Gandaluk muisti, että olihan hän tässäkin vainonnut vaaraa, mutta oli sekoittanut paikan! (Mitä tästä opimme? Merkitään karttaan ne paikat missä on vaistottu vaara. -GM Huom.)

Kääpiöt olivat hetkisen masentuneita, mutta ajatus mahdollisesta kultasaaliista piristi nopeasti mieltä. Gandaluk muistikin erään oudon kummun rapujen täyttämässä huoneessa. Sinnehän kääpiöt suuntasivat, ja molemmat kääpiöt tajusivat hetken tutkiskelun jälkeen että kyseessä oli hautakumpu. Rapuja tallaten ja hautaa aarrekätköä auki kaivaen he viimein saivatkin näkyviin lootin, jonka alla joku luuranko makasi. Luurangolla oli päässään kultainen otsapanta, käsissään puinen karttu jossa oli mustasta metallista tehty kädensija, pieni säkki, läpikuultava sininen sormus, ruosteinen ketjupanssari sekä ruosteinen kilpi. Kääpiöt ottivat kaiken mukaansa ja jo Valkokarhun kokonaan unohtaneena poistuivat takaisin muiden luo.

Kaikki herätettiin, ja puunhakkaajan pojalta kyseltiin mitä esineissä oli. Hänhän kertoi, että Otsapanta antoi käyttäjälleen jatkuvat Yönäön, sininen sormus mahdollisti jäähän liittyvien loitsujen heittämisen muutaman mahtipisteen verran päivässä, kilpi ja haarniska olivat arvottomia, ja viimeisimpänä se, että jos puista karttua käytti joku muu kuin maagi, ensimmäisestä iskusta käyttäjä muuttuisi kiveksi. Jos taas käyttäjä olisi maagi, karttu tuhoaisi kaikki kilvet ja haarniskat mihin se osuisi. (Ja TAAS Dimmu onnistuu saamaan erikoisonnistumisen attunointiin... -GM (katkera) Huom.)

Aldamir sai otsapannan, mutta Dimmu varoitti ettei ollut saanut kaikkea esineestä selville, joten Aldamirin ei ehkä kannattaisi laittaa pantaa päähänsä. Dimmu otti puisen kartun itselleen, kuten myös sinisen sormuksen. Eiookin kokeili josko onnistuisi virittäytymään sormuksen kanssa ja onnistuikin siinä. Tämän jälkeen kaikki olivat niin uskomattoman uupuneita, että päätettiin levätä ennekuin koko ryhmällä käytäisiin tuhoamassa Käärmeet & Kalmot. Niin joo, kääpiöt muistivat mainita Valkokarhun kohtalon. Joku tajusi kuvauksesta päätellen että kyseinen otus oli Vetten Valvoja, Krakeniksi myös kutsuttu.

Lepäiltyään mahtipisteet ja muutaman kestopisteen takaisin päätettiin lähteä tutkimaan käärmekäytävän ja sen päässä olevan Kalmohuoneen mysteeri. Joku oli tarpeeksi hyvämuistinen ja kävi päästämässä papit & vartiomiehen vapauteen. He saivat ottaa varusteita mukaansa muttei aseita. Kiireesti he pakenivat pääportista, joka myöhemmin tajuttiin sulkeakkin. Kuitenkin, käärmekäytävään päästiin ilman ongelmia. Eioo jäi vahtimaan tajuttomia Aicanároa ja Nardholia. Kumpaakaan neidoista ei kiinnostanut käärmeet pätkänkään vertaa, ja he jäivät pommittamaan Eioota kysymyksillä tyyliin "Mitä rotua sinä olet?" -"Emmä vaa tiä" -"Mistä olet kotoisin?" -"Emmä vaa tiä" -"Miksi olet noin lihava ja kalju?" -"Emmä vaa tiä" -"No onko sinulla sitten mitään tietoa mistään?" -"Eioo". Muut poistuivat nauruaan pidätellen.

Käärmeet houkuteltiin taas esille, ja Gandaluk tyhjensi nuoliviinensä ammuskellen kaikenkaikkiaan 14 käärmettä hengiltä. Dimmu sai tulisen pallonsa alueelle 11 käärmettä, ja loput katsoivat viisaammaksi luikerrella takaisin kotikoloihin. Kalmot odottivat taas ison kammion varjoisissa kohdissa. Yksi Kalmo saatiin ammuskeltua hengiltä ilman että se teki mitään. Muut yhdeksän olikin helppoa riistaa, joskin omiinkin saatiin osumia. Erityisesti kääpiöt tuntuivat ottavan iskuja vastaan hieman enemmänkin. Kalmojen huoneesta ei löytynyt mitään mielenkiintoista, paitsi lattia oli rojun, mädäntyneen ruoan ja muunlaisen lian peitossa. Joku havaitsi katossa luukun, jota kautta liat tänne heitettiin. Samalla kaikkien mieleen välähti, että taisi olla se likakaivo tässä yläpuolella suoraan, ja että Turanilla oli melkoisen hyvä tuuri ettei ollut pudonnut tänne kun oli hakenut kamojaan takaisin...

Kalvotaistelun uuvuttamina lepäiltiin taas, kunnes päätettiin palata takaisin laivalle ennenkuin se lähtisi kokonaan pois. Sovittuna aikana kun oltiin sovitussa paikassa, ei tästäkään koitunut mitään ongelmia. Molemmat neidot halusivat omat huoneet, ja sitä vastaan kellään ei ollut mitään. Aicanáro ja Nardholkin suvaitsivat laivamatkan aikana tulla tajuihinsa ja saivat kuulla mitä oli tapahtunut. Paluumatka Lestiin sujui ilman kohtaamisia, ja perille päästyään Eioo huolehti Aicanáron parantajan luo. Muut kiiruhtivat kiireen vilkkaan sovittuun majataloon palkkiota noutamaan. Parantaja ei pystynyt parantamaan kuin Aicanáron kärsimän luuvaurion, eikä edes saanut selville mitä muuta vikaa hänessä oli.

Daelhaelin löytyikin majatalosta. Siskojen jälleennäkeminen oli liikuttava, ja sen jälkeen Daelhaelin halusi kuulla kaiken mitä oli tapahtunut. Palkkionkin hän muisti maksaa, kun asiasta mainittiin. Rahat jaettiin tasan kaikkien kesken. Lisäksi Daelhaelin & Herufara lupasivat tarjota tässä loistomajatalossa illallisen, majoituksen sekä peseytymismahdollisuudet (viimeistä sanoessaan hän katsoi varsin merkittävästi kääpiöitä). Gandaluk suostuikin pesemään kätensä ennen illallispöytään tuloa. Illallisen aikana sankarit esiteltiin ja pidettiin minuutin hiljaisuus kaatuneiden muistolle. Laivan väkikin oli kutsuttu juhliin ja kapteenin kauaskantava nauru kuului pitkin iltaa. Nardhol tapasi ärtymyksekseen erään toisenkin Noldon (Nardhol olisi halunnut iskeä siskokset itselleen yöseuraksi) jonka kanssa jutellen hän vietti illan.


Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen GM Mikko Kakkonen.