Tämä Legendaarinen, Ällistyttävä, Tosi Sankareiden Äksönkertomus (LÄTSÄ (tm)) sai alkunsa Esgarothista 11.7. Erûn vuonna 1640 Kolmatta Aikaa.

[Seuraava osa] [Edellinen osa]

LÄTSÄ:n (tm) Sankarit:


Detlef: Noidanmetsästäjä Tharbadista, joka jahtaa noitiaan Broadswordillaan. Kantaa mukanaan näkymättömäksi tekevää käsikirvestä. Tuttu myös Legendaarisista Lausahduksista. Pääsi onnellisesti Ivaloon, josta muu ryhmä haki hänet, kun paha noita oli kuollut. Ilaninissa odottaa päästä 20 kr palkkio. Osti Adnan 'isännälleen' orjaksi.


Askar: Merirosvo, joka on ruma. Tosi ruma. Sai onneksi lahjaksi Dimmulta kommandopipon, tietenkin kylmyyttä vastaan. Varsijousellaan ammuskelee ainakin lähimatkalta osumia.


Bruenor: Kääpiötaistelija Sumuvuorilta.Sai lonkkaansa haamuilta. Hienolla sotavasaralla on kiva tappaa örkkejä. Loistaakin vielä. Siellä missä on örkkejä haluaisi myös Bruenor olla. On kokenut ensimmäisen kuolemansa. Tylsä kokemus.


Moraeg: Nomen est Omen. Yllään rengaspaita ja metsänväriset haltiavaatteet, selässään sarvijousi ja vyöllään hieno haltiamiekka Moraeg näyttää tavalliselta metsänhaltialta. Taisteli urheasti eturivissä kun Bruenor oli kuolleena. Moraegin koira Mithkarak sen sijaan oli koko ajan takarivissä, mutta sai paljon luita syödäkseen.


Aradrine: Naispuolinen maallikkoparantaja Umbarista. Riavodissa tuli käytyä, ja isää ei siellä näkynyt. Ihmettelee itsekseen hiljaa muun ryhmän toimia, mutta parantaa kuitenkin kaiken minkä pystyy. Tarvittaessa ylitason loitsuilla.


Adna: Hippipuolituinen Konnusta. On jotenkin huumehuuruissaan eksynyt Sumuvuorten tälle puolelle. Pulisee ja höpisee kauheasti kaikille, joskus jopa soittaa huuliharppua. Ei pysty puhumaan sateella, mutta soittamaan pystyy aina. Ei kärsi enää vierotusongelmista, ja olut maittaa. Puhaltelee pikkunuolia puhallusputkellaan joka paikkaan, ja sai tuurilla niillä osumiakin. Sai valkoisen joulun (ja uudenvuoden). Ostettiin orjana.


Durthang: Metsämiesnuorimies, joka löytyi tajuttomana. Ystävien kesken Dimmu. "Se sydän oli kauheen evil, mutta mä onnistuin hallitsemaan sitä". Örkkejä on kiva tappaa. Osaa taikoa Firewalleja.


(NPC) Fëanim: Moraeg osti orjaksi Strayholdissa. Uskomattoman kaunis Noldo-haltia. Laulaa kauniisti ja unettavasti.


Puutarhat

Erään pienen huoneen, jossa oli kolme luurankoa ja puutarhanhoitovälineitä, ryhmä löysi itse puutarhaan. Puutarha oli iso luola, jossa oli useita kivisiä pylväitä jotka tukivat sitä romahtamiselta. Kaiken kaikkiaan puutarhassa oli viisi luurankoa vahtimassa kasvimaata. Tietenkään sieltä ei enää löytänyt mitään hyödyllistä, ja niinpä ryhmä päätti tuhota luurangot. Detlefin loitsut toimivat, ja loppu oli nopeaa taistelua.

Yhdestä kammiosta löytyi hieman poikkeavaa kasvustoa. Seinillä kasvoi itsevalaisevaa sienistöä, joka ainakaan Dimmun mukaan ei ollut myrkyllistään ainakaan ulkoisesti. Kukaan ei tosin halunnut kokeilla olisiko se sitä myös sisäisesti. Kuten muissakin vihanneskammioissa, täältäkin etsittiin yrttejä ja Fëanimhan niitä löysikin monenlaisia. Kaikki siirrettiin hellästi yrttisäkkin joka annettin Dimmun hoiviin.

Itse ison pääpuutarhan rajoittavan joen toisella puolella näkyi olevan toinen iso aukio, jossa ei näkynyt liikettä eikä vihanneksia. Ainoastaan pitkää ruohoa. Edes kääpiö ei nähnyt aukion peräseinää, jos sellaista nyt oli olemassakaan. Erään käytävän päästä löytyikin vuorostaan ovi, jonka Adna tiirikoi vaivatta auki. Oven vieressä oli laatta, jossa luki "Köyhien Kaupunki". Sinnehän ryhmä halusi välttämättä heti päästä.

Köyhät Kyykkyyn!

Köyhien kaupunki oli melko sekava verkosto kammioita, käytäviä ja isompia huoneita. Aikansa taisteltuaan ja tutkittuaan ryhmä oli tappanut mm. kaksi skeleton lordia ja useita greatereita, ja löytänyt hopeisen korvakorun, tiirikat, rahaa aika paljon, hienon lyhyenmiekan, hopeisen kaulakorun jossa oli medaljongi jossa oli kauniin naisen kasvot, lisää rahaa, pari pikku myrkkynuoliansaa (Detlef onnistui löytämään eräästä arkusta myrkkynuoliansan, ja muutkin löysivät samasta arkusta myrkkynuoliansan. Detlef oli vain löytänyt sen aivan eri paikasta kuin muut. Tällä kertaa Detlefin löytämä ansa oli kuvitteellinen, ja muut saivat riemuita tästä).

Toisen paikallisen mafiajengin luota löytyi lisäksi sellainen kiva arkku, joka aiheutti kaikille muille paitsi Aradrinelle ja Askarille kylmän tunteen. Dimmu oli toki power perceptoinut kyseistä arkkua ja attunoinutkin sitä ja saanut selville että siitä lävähti cold ball jos joku meni sitä avaamaan, mutta sitä hän ei saanut selville että se oli linkattu samassa huoneessa, noin 7 metrin päässä olevaan toiseen arkkuun. Niinpä hobitin avatessa sattui. Ikävä kyllä kenellekkään ei käynyt juuri mitenkään, kolme oli menettänyt vain tajuntansa.

Arkusta sitten löytyi 2 mithrilkolikkoa, kymmeniä kultarahoja, satoja hopeita jne. Lisäksi löytyi sormus, josta pystyi kaksi kertaa päivässä heittämään Kilpi-loitsun, ja vekkuli pieni vesitäytteinen lasipullo, josta korkin irrottamalla sai ammutuksi vesivasaman. Sen jälkeen pullosta tuli vettä tahtiin 4 litraa / 10 sekuntia. Rahat jaettiin ja taistelun jälkeen mentiin ylös taas lepäilemään.

Köyhien kaupungista löytyi myös kaksi ovea eteenpäin, mutta tänne ryhmä ei vielä mennyt. Sen sijaan he Detlefin painostuksesta menivät tapaamaan kuningasta. Kuningas olikin yksin huoneessaan, ja puheli ryhmälle mukavia. Hän tosin ihmetteli suuresti kääpiötä ryhmän mukana, ja sanoikin säästävänsä tämän hengen vain sen takia että Khanturin oli lähettänyt heidät. Mistään kirjasta hän ei tosin tiennyt mitään. Muut sanoivat kääpiön olevan aivopesty vanki (tai jotain), matkalta löydetty liittolainen ja muuta sekavaa ja ristiriitaista. Saman tien kuningas otti puheeksi kääpiösodat. Hänellä ei ollut mitään tehtävää, mutta kehotti sen sijaan ottamaan yhteyttä Teleplagiin (Q: Hopeinen Miekka), Galadórën armeijan kenraaliin. Kuningas jopa muisti esitellä itsensä Rilmëksi. Lisäksi hän haukkui koko ryhmän käytöstavat (paitsi Moraegin joka muisti kumarrella jne, ritari kun oli ja Fëanimin, koska hän oli... No.). Kuitenkin ryhmä selvisi hengissä pois kuninkaan luota. Dimmu oli power perceptoinut kuninkaan koko huoneen, ja Rilmën pöydällä olevan sinikantisen kirjan lisäksi koko kunigas hohti:

  • Leveämiekka:
    • Hopeinen
    • Hohtaa sinisenä
  • Full Plate Mail:
    • Tiiliskiven punainen materiaali
    • Hohtaa sinisenä
  • Täyskilpi:
    • Tiiliskiven punainen materiaali
    • Hohtaa punaisena
  • Kruunu:
    • Hopeinen
    • Hohtaa vihreänä
  • Vasemman käden sormus:
    • Hopeinen
    • Hohtaa sinisenä
  • Oikean käden sormus:
    • Kultainen
    • Hohtaa vihreänä
  • Kaulaketju:
    • Hopeinen
    • Hohtaa vihreänä
  • Mission lopettakaa kääpiösodat

    Ryhmä oli tajunnut kysellä kuninkaalta että oliko Teleplag saarella olevan aaveen näköinen. Olihan se, ja sinne ryhmä suuntasi seuraavaksi. Ensin huudeltiin hieman kauempaa, sitten kierrettiin toiselle aukolle mistä näkyi saarelle ja huudeltiin taas. Aave jopa vastasikin, mutta puhui ainoastaan rakkaansa kasvojen peilistä. Adna tajusi että aave varmaankin puhui kultakorusta jossa oli kauniin naisen kuva. Niinpä Moraegin näyttäessä korua aaveen silmät välähtivät ja hän vaati tuomaan korun välittömästi luokseen. Näin tehtiinkin, ja Askar niitti myrkylliset heinät pois kulkureitiltä lähemmäs rantaa. Tällä välin aave oli muuttanut muotoaan komeasta pitkästä miehestä peloittavan näköiseksi vielä isommaksi mieheksi, jolla oli punaiset silmät ja kaikkea.

    Dimmu tajusi epäkuolleentiedollaan, että ainakin vähäisemmät haamut muuttavat helposti muotoaan samaan aikaan kun heidän tunteensa muuttuvat. Aave kuitenkin näytti rauhoittuvan hieman aina kun korua näytettiin. Moraeg oli vapaaehtoinen korun viejä, ja Dimmu sinkautti hänet loitsulla saarelle. Moraeg laittoi korun hautaristille, ja menetti saman tien elinvoimaansa. Dimmu loitsi uudestaan, ja niin Moraeg oli taas pois saarelta. Aave laittoi korun kaulaansa ja lähti tulemaan ryhmää kohti kiittäen heitä kovasti. Ryhmä jututtikin häntä hieman, kertoi mm. että tämä oli haavoittunut taistelussa vakavasti ja menettänyt muistinsa. Teleplag totesi tähän että ilmeisesti Galamaksen yrttikokeilut olivat onnistuneet, koska oli vielä hengissä. Aave kertoili muutenkin kääpiösodista enemmän, ja Bruenor, joka oli tajunnut pysytellä hieman syrjemmällä koko ajan kuunteli tarkkaavaisena. Lopuksi Teleplag pyysi ryhmää lopettamaan kääpiösodat. Hän halusi mennä tapaamaan kuningasta. Muutaman metrin käveltyään Teleplag haihtui ilmaan, pudottaen haarniskansa, kahden käden miekkansa, tikarinsa ja kaulakorunsa kilahtaen lattialle.

    Ryhmä seisoi hetken hiljaa, ja sen jälkeen kaupungissa kaikui kaikista suista yhteen ääneen huudettu LOOT!!! Dimmu ja Detlef power perceptoivat kilpaa, ja kaikki Teleplagin tavarat kaulakorua lukuunottamatta hohtivat punaisina. Tämän jälkeen Dimmu ja Detlef attunoivat tavaroita, ja saivat selville, että panssari oli maaginen +20 AT19, joka kumoutuu kuin AT17. Lisäksi panssarissa oli jatkuva tason 14. Suoja -loitsu. Tikari aiheutti kaksinkertaisen vaurion, ja kahden käden miekka (+20 Maaginen) antoi lisäksi +10 käyttäjän puolustukseen, sekä muuttui joko kylmäksi tai sähköiseksi käyttäjänsä tahdon mukaan.

    Tämän jälkeen keskusteltiin pitkään haudanryöstön moraalista, ja Moraeg suostui lähtemään käymään saarella uudestaan. Hautakivessä sitten luki Westroniksi seuraavaa: "Aphírilian, Galadórën kenraalin muistolle, joka kaatui kääpiösodissa". Moraegin lisäksi myös Detlef loitsittiin saarelle ja ryhmä jatkoi moraalista keskusteluaan. Loppujen lopuksi Detlef kertoi vielä, että havaitsi haudassa jotain detect channeling-loitsullaan, mutta ryhmä päätti jättää haudan rauhaan ja mennä tutkimaan Köyhien Kaupungin jälkeen löytynyttä ovea.

    Oven takaa päästiin ilmeiseen parantola - sairaalaosuuteen, jossa oli myös asuinkammioita. Sieltä täältä huoneista löytyi muutamia kolikkoja. Eräästä huoneesta löytyi kolme greateria ja kolme lesseriä. Näistä viisi katsoivat kehämuodostelmassa seisoen kehän keskelle, ja yksi lesser tuijotti ryhmä suuntaan. Yksikään luurangoista ei tehnyt elettäkään kun ryhmän väkivaltaisemmat jäsenet hakkasivat ne palasiksi. Joku nerokkaasti päätteli että tämä huonehan saattoi olla vaikka mielisairaala.

    Löytyipä myös pääparantaja Galamasinkin oletettu työhuone, jossa tosin ei näkynyt sen enempää Galamasta kuin loottiakaan. Ainoan pöydän päällä oli käärö, jota kovasti power perceptoitiin. Käärö osoittautui tavalliseksi viestiksi, jossa Galamas kertoi mm. että "...olen lähtenyt länteen, koska täällä ei ole enää mitään tehtävissä..". Jotain muutakin kääröstä kävi ilmi, en nyt muista mitä. Ilmeisen pettyneenä kaupunginosaan ryhmä päätti suunnistaa vankityrmään katsomaan josko sieltä löytyisi jotain.

    Vankilat ja alakerta

    Vaarallisille vangeille tarkoitettuun osioon päästiinkin menemällä yläkerroksen vankilassa olevia portaita pitkin alas. Alhaalla oli joku vanha vartiohuone, jossa kolme luurankoa makasi maassa kuolleena. Huoneesta lähtevät ovet oli kaikki pirstottu väkivallalla, ja huoneesta lähti lisäksi outo käytävä, joka ei sopinut ollenkaan yleiseen arkkitehtuuriin tässä kaupunginosassa. Toisen oven takaa löytyi kaksi pientä selliä, joissa makasi suuri luuranko, ja metalliovi, jossa luki: "Kraburzmor". Tämäkin ovi oli pirstottu. Sellissä ei ollut mitään muuta kuin julmetun vahvan näköiset kahleet (rikottu), ja joku tarkkaavainen havainnoitsija huomasi koko huonetta kiertävän verkkokuvion. Bruenor tutki hetken aikaa verkkoa, joka oli upotettu kiven sisään. Sitten hän sai vision, että aine mahtaisi olla Kregoraa, jolla oli luontaisia magiaa suuresti vastustavia ominaisuuksia. Ryhmä ei kuitenkaan keksinyt keinoa saada verkkoa mukaansa.

    Oudosta käytävästä päästiin varsinaisiin alakerrassa sijaitseviin hieman hienompiin ja isompiin asuinkammiokompleksiin. Huoneita ei ollut kovinkaan montaa, ja melkein kaikista löytyi muutamia kolikoita. Eräässä huoneessa oli sitten vastassa lord ja 7 greateria, ja tämän taistelun ryhmä päätti jättää taistelemassa, sillä kaikki valittelivat väsymystä ja Dimmu yleistä heikkoutta. Niinpä päätettiin mennä tapaamaan Khanturinia.

    Jatkuu 14. osassa...


    Omia muistikuviaan vapaasti mukaellen GM Mikko Kakkonen.